Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Raleigh Corsa 1986 ombouwen - tips & tricks? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
deJKS

BerichtGeplaatst: Zo Okt 12, 2014 11:17 am    Onderwerp: Raleigh Corsa 1986 ombouwen - tips & tricks? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een oude Raleigh Corsa uit 1986 op de kop getikt, omdat ik al een tijdje gefascineerd ben vintage single speed exemplaren. De racefiets die ik heb gekocht verkeerd naar mijn idee dan ook nog in een uitstekende staat, zeker voor zijn leeftijd. Er zitten een paar spaakje los, het voorwiel heeft een heel licht slagje en hij is een beetje vuil en smerig, maar roest en slijtage is niet echt te bekennen.

http://s30.postimg.org/b973ewels/foto_3_3.jpg

Hij fietst dan ook nog fantastisch, zeker voor zijn leeftijd. De remmen kunnen denk ik strakker afgesteld worden en alle onderdelen moeten wel geolied worden natuurlijk. Naast het logische opknap werk, zoals het vervangen van de banden, spaken en de kabels was ik van te voren van plan om de racefiets om te bouwen tot een single speed die meer geschikt is voor de stad (ander stuurtje, eventueel dunne spatbordjes). Nu ik deze heb weten te bemachtigen, in deze staat, twijfel ik daar over. Ik hoor dan ook graag jullie (ervaren) mening. Wat vind je van de fiets, afgaand op de foto's? Zal ik 'm om gaan bouwen of is dit erg zonde? Mocht ik 'm wel gaan ombouwen, wat zijn dan dingen waar ik zeker op moet letten of aan moet denken?

Ondanks mijn minimale kennis over de techniek en de racefiets op zich heb ik erg veel zin in dit 'project' en ik hoop dan ook dat het door veel lezen, uitproberen en testen uiteindelijk goed zal lukken. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
hil1

BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2014 5:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke fiets. Toffe kleurtjes. Het is wel een oude fiets, maar helaas geen echte klassieker. Ik zou er niet al teveel aan besteden. Maarrrrrrrr........een leuke en handige singlespeed heb je er zo van gemaakt volgens een beproefd recept.

- derailleurs eraf.
- 1 voorblad (imho is het binnenblad het best) kiezen en de bladboutjes inkorten of vervangen voor kortere exemplaren.
- achtercassette eraf en vervangen door 1 tandwiel en vulringen.
- achtertandwiel en kettingblad op gelijke lijn zetten.
- nieuwe ketting erop.
- gaan!

Nuttige links:
www.singlespeed.nl
http://www.sheldonbrown.com

Veel plezier!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
walter

BerichtGeplaatst: Ma Nov 10, 2014 11:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier ook nog een hoop tips.
http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen.htm
Het verhaal gaat over een fixie, maar met een freewheel (en remmen) er op heb je natuurlijk een "gewone" singlespeed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
hund

BerichtGeplaatst: Di Nov 11, 2014 8:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

heb zelf het freewheel van mijn raleigh van 5 speed naar 1 speed gebracht.
als je een opschroef versie hebt werkt dit prima:

hele fiets ging zo:
[url]https://www.facebook.com/lars.hundscheid#!/lars.hundscheid/media_set?set=a.4120663267454.2156528.1609492671&type=3[/url]
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: