Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Eerste keer SingleSpeed met '96 Attitude: ombouwtips welkom ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
DaveS2000

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 7:40 pm    Onderwerp: Eerste keer SingleSpeed met '96 Attitude: ombouwtips welkom Reageer met quote

Afgelopen week de voorderailleur vastgezet op de 34T, tape over de GripShift voor achter en de 18T geselecteerd op mijn trouwe, 18 jaar oude, 26" Klein Attitude.

Meegereden met mijn buurman en zijn trainingsmaatje, die fietsen meestal op 90% van mijn kunnen. Delen van de routes in Stiphout, Nuenen en Mierlo, dus voor deze Singlespeed test durfte ik het aan. Behalve de asfalt kilometers (ik mis wat souplesse bij 160rpm Surprised ) en het 'Dak van Brabant' bij Nuenen, ging het fantastisch.

Nu heb ik sinds een paar jaar een Cannondale 29er Flash, maar ik kan mij niet herinneren dat op die fiets mijn glimlach zo groot was als de eerste keer SingleSpeed. Dit is gaaf zeg !

Vrij zeker nu dat ik de boel wil ombouwen nu, mij flink ingelezen, maar de kosten vind ik toch wel pittig. Doe ik het een beetje netjes kom ik rond de 200 euro uit, een nieuwe SS bike is 900 euro ?!

Een paar zaken limiteert de boel en maakt het wat duurder denk ik:

- 110BCD Shimano XTR cranks blijven zitten, want een Attitude heeft een vaste trapas. De T.A. Specialties 33T bestaat in 5 gaats, maar is moeilijk te vinden, en prijzig. Een 34T alternatief is wellicht slimmer daarom, maar ook niet 1-2-3 te vinden als Singlespeed blad. Of voldoet een Ultegra blaadje ook bijvoorbeeld.

- Vertikale dropouts, dus een chain tensioner is een must. (Surly of een dingetje van 10 euro?)

- Aluminium freewheel op de oude Hugi naaf maakt de noodzaak tot een brede tandkrans op de 8speed body, liefst 17T. Prijzen van toch minimaal 35 euro zag ik.
Tel daarbij wat internationale verzendkosten en je begrijpt de kosten wellicht.

Dat moet slimmer kunnen.....
Tips daarom zijn welkom.
Paul Chris

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 8:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=point%20kettenspanner%20single-speed%20single%20speed%201

https://www.bike-components.de/products/info/p31730_Kettenblatt-Single-5-Arm-110mm-Lochkreis.html

https://www.bike-components.de/products/info/p17911_Single-Speed-Cassette-Cog-3-32-.html

En een ketting en een handje spacers, ben je voor onder de 80 euro klaar, ga je gewoon 40:20 rijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Freekenstein

BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2014 6:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een handjevol onderdelen bij Singlespeed.nl gekocht. Daar hebben ze ook een 34-tands tandwiel, waardoor je meer bodemvrijheid hebt, en je kan dan met 17 tanden achter uit de voeten.

Overigens heeft die shop (bijna) alles dat je nodig zou kunnen hebben voor het opbouwen van je SS-MTB
JS

BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2014 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk dat singlespeed (behalve buiten het bos met een SS MTB) Rolling smile De routes die je noemt rij ik met 33/16 (26er) en dat gaat prima. Net wat fijner snelheid houden op de vlakke stukken dan met 34/17 en nog net te doen op de gulberg Wink

Met de linkjes die Paul Chris noemt zou je mooi aan de slag kunnen. Heb je nog wel een spacersetje voor op de body nodig. En bij singlespeed.nl vind je natuurlijk ook alles dat je nodig hebt. 200 euro hoeft dat zeker niet te gaan kosten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: