Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Naaf maten, graag uitleg. ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Sleutelen
Auteur Bericht
Daan_v_d

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 1:49 pm    Onderwerp: Naaf maten, graag uitleg. Reageer met quote

Hoi allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met het opbouwen van een downhill bike en ben hiervoor onderdelen aan het verzamelen. De maten zijn allemaal nieuw voor mij en sommige dingen snap ik niet helemaal. Ten eerste wil ik graag vragen of iemand mij kan uitleggen hoe de maten van de naven worden weergegeven. Ik weet dat mijn frame achter een 135mm naaf nodig heeft, maar waar slaat het tweede getal op ( 135mm X 12mm ) en wat is de standaard breedte voor een naaf voor bijvoorbeeld een boxxer rc voorvork?

Alvast bedankt,

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 2:15 pm    Onderwerp: Re: Naaf maten, graag uitleg. Reageer met quote

Daan_v_d schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met het opbouwen van een downhill bike en ben hiervoor onderdelen aan het verzamelen. De maten zijn allemaal nieuw voor mij en sommige dingen snap ik niet helemaal. Ten eerste wil ik graag vragen of iemand mij kan uitleggen hoe de maten van de naven worden weergegeven. Ik weet dat mijn frame achter een 135mm naaf nodig heeft, maar waar slaat het tweede getal op ( 135mm X 12mm ) en wat is de standaard breedte voor een naaf voor bijvoorbeeld een boxxer rc voorvork?

Alvast bedankt,

Daan

1e getal: inbouwbreedte van de naaf
2e getal: diameter van de (steek) as
vinnycorleone

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 5:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als de as van je voorvork 20mm is (zoals bij een boxxer en nagenoeg alle downhill vorken), dan is de breedte eigenlijk altijd 110mm.
Zie je dus een voorwiel op internet staan met een 20mm steekas, dan past deze op je boxxer.
In de achterbrug zijn vaak meer mogelijkheden; 135x12, 135x10, 150x12, of QR assen van 9mm. Hier moet je met het aanschaffen van een achterwiel (of naaf) dus rekening mee houden.
Heb je een dunnere as, dan zijn er vaak wel adapters te krijgen om hem passend te maken voor je naaf. Een dikkere as daarentegen zal nooit door je naaf kunnen. Een 150mm brede naaf zal vanzelfsprekend niet in een 135mm brede achterbrug passen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Daan_v_d

BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2014 12:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, bedankt! Dit maakt het allemaal alvast een stuk duidelijker. Nu weet ik waar ik op moet letten wanneer ik opzoek ga naar een wielset. Ook fijn dat er zo snel gereageerd wordt, dat stel ik erg op prijs! Very happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Sleutelen
Pagina 1 van 1

Ga naar: