Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Dikke banden op een oude racefiets (Singlespeed) ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
B95BIKES

BerichtGeplaatst: Ma Jun 09, 2014 8:36 pm    Onderwerp: Dikke banden op een oude racefiets (Singlespeed) Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met de hobby om van oude racefietsen, singlespeed fietsen te bouwen voor zo weinig mogelijk geld. Maar wil hem wel zo tof mogelijk eruit laten zien qua kleurcombinaties.

Nu heb ik me eerste singlespeed achter me rug. Die heb ik gemaakt om alles te leren qua opschuren goede laklaag etc.

Zie link hieronder voor me eerste singlespeed
http://gyazo.com/e5e2e509b3e8d5c5f99ca781c6ae66b8

(Voorband is nog onderweg en word net als de achterband)

Nu heb ik dus nog een oude racefiets liggen die al helemaal uit elkaar is en het frame is klaar voor een kleurlaag. Nu heb ik wat inspiratie gezocht om nu natuurlijk een zo strak en mooi mogelijke singlespeed te bouwen.

Zo kwam ik bij deze singlespeed / fixie terecht die ik heel tof vond en dan vooral door de wielen:

Zie deze link voor de singlespeed / fixie die ik bedoel waarvan ik de wielen mooi vind.
http://gyazo.com/e8c92fc57a0e5d0ca0e54334860cf1d8

Nu heb ik dus een racefiets frame en nu wil ik ook van die toffe wielen. Nu heeft mijn oude racefiets die ik om wil toveren tot fixie 28 inch banden. Ik heb al even gezocht op marktplaats naar goedkope wielen (Compleet met banden etc). Nu heb ik gekeken naar mountainbike wielen alleen deze zijn 26 inch en dus een stuk lager gok ik. Nu heb ik geen idee of dit goed past en of je dan wel zoon effect krijgt als met de wielen die de fixie/singlespeed van de foto. Nu kwam ik ook cyclocross wielen tegen deze zijn wel 28 inch maar zeer prijzig.

Nu is mijn vraag weet iemand hoe dit soort wielen heten of dat het ook gewoon 26 inch ATB / MTB banden zijn? Ik wil voor zo laag mogelijke prijs deze fiets maken. Leuke uitdaging maar kan helaas geen goede info vinden over deze toffe wielen.

Bedankt voor jullie tijd en hulp!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
B95BIKES

BerichtGeplaatst: Ma Jun 09, 2014 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zouden de oude wielen van een Trek 8.2D op een racefiets (28 inch passen) de wielen van de Trek 8.2D zijn ook 28 inch maar vraag me af of deze zouden passen op me peugeot frame?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Ma Jun 09, 2014 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

B95BIKES schreef:
Zouden de oude wielen van een Trek 8.2D op een racefiets (28 inch passen) de wielen van de Trek 8.2D zijn ook 28 inch maar vraag me af of deze zouden passen op me peugeot frame?

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker om het hele inch gebeuren te vergeten, en de metrische aanduiding (staat ook op de band) te gebruiken. Een racefiets velg heeft een hieldraad diameter van 622, een oude MTB 559mm. Tegenwoordig zijn er ook MTB's met 584 of 622. Tel 2 x de bandbreedte bij de velgdiameter op en je hebt de grootste diameter. Die moet in je voorvork en in je frame passen (zitbuis, remmannetje!) en er moet ook nog voldoende breedte tussen de buizen zijn.

Nu heb je oude en oude racefietsen.

racefiets met middenoptrek remmen (aka centerpull) : je hebt een kans
racefiets met oude zijtrekremmen met remhoeven van 57mm hoogte : banden to ca 35mm
racefiets met de tegenwoordig normale 39-47mm hoogte: max 25mm bandje

Je kunt misschien kleinere diameter velgen met dikke banden monteren, maar de originele velgremmen kun je dan vergeten

Als je een echt oud 70-er jaren peugeotje hebt , ga je veel lol hebben van metrische buizen en rare schroefdraad Crying or Very sad
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: