Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Studenten singlespeed ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Auteur Bericht
thijssvk

BerichtGeplaatst: Ma Apr 28, 2014 8:35 am    Onderwerp: Studenten singlespeed Reageer met quote

Beste bloggers,

Sinds afgelopen schooljaar ben ik wegens het starten van een studie naar de stad verhuisd. Natuurlijk kwam ik voor die tijd ook al wel vaak in de stad, maar nu ik er iedere dag was viel het mij op dat er om mij heen veel van die gekleurde fixies rondreden. Al snel had ik het idee ook eens zo'n fiets te gaan bouwen. Na een tijdje niet veel meer met de fietsen, maar meer met de studie bezig te zijn kwam ik na een avondje zoeken op internet een aantal leuke (waaronder op dit forum) projecten tegen waardoor ik direct zin kreeg om aan de slag te gaan. Tijdens de paas maar eens op zoek op marktplaats (want ja, wat moet je anders met die "dubbele zondag") en al snel had ik een fiets gevonden waar ik tweede paasdag langs ging en gelijk mijn eerste singlespeed basis had gevonden.

Het betreft een Batavus sprint. Ik was op zoek naar een fiets met spatborden omdat ik dat toch wel fijn vind als het eens wat minder mooi weer is. Met een hoop mazzel heb ik een fiets weten te bemachtigen met een Brooks zadel al geïnstalleerd. Hieronder het resultaat.

En direct ook zicht op mijn geavanceerde werkplaats ;).

En toen schoot het alemaal al weer lekker op!

Iemand enig idee hoe oud deze fiets zal zijn?

En nu eerst maar eens beginnen met schoonmaken en polijsten van de aluminium onderdelen.

Binnenkort volgt er meer:
De plannen:
-Frame cleanen,stralen en poedercoaten
-Nieuwe lagers (bb,balhoofd)
-Spadborden mat zwart
-Ander stuur (met bij het zadel passende leren handvatten)
-Mooi voor en achterlichtje scoren
-Bandjes, remkabels, kettingslot en andere accentjes in een nog te kiezen kleur
-En natuurlijk een achterwiel waar een freewheel tandwieltje op geïnstalleerd kan worden

Laatst aangepast door thijssvk op Di Nov 22, 2016 5:29 pm, in totaal 8 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
de lachende derde

BerichtGeplaatst: Ma Apr 28, 2014 10:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst uploaden op bijvoorbeeld Pinkbike.

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mattin

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat je het weet, freewheel is geen fixed gear Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
bert

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 8:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Iemand enig idee hoe oud deze fiets zal zijn?
Begin jaren tachtig. Maar als je een foto van het framenummer kunt maken, weten we het zo. Vaak zit het jaartal in het nummer verwerkt.
thijssvk

BerichtGeplaatst: Do Mei 01, 2014 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Mattin"]Dat je het weet, freewheel is geen fixed gear ;)[/quote]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar fietsen in dezelfde stijl worden ook wel vaak fixies genoemd. Zelfs veel van die standaard in elkaar gezette nieuwe fietsen hebben vaak al een freewheel, alleen de flip flop velgen hebben beide. Dus laat ik dan maar zeggen dat ik een freewheel fiets aan het bouwen ben ik de stijl van een fixie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
@sph@ltdude

BerichtGeplaatst: Do Mei 01, 2014 1:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een singlespeed dus Cool
bert

BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2014 4:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nummerbord al gevonden? Het zit waarschijnlijk op de plek waar je bagagedrager tegen de staande achtervork aan geschroefd zit.
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 6:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Studentenfixie, is dat weer iets nieuws?
Begin onderhand de weg kwijt te raken met al die termen.

Wat word deze anders dan een part-time fixie, full-time fixie, hipster-fixie, Fagener-fixie, Work-Out fixie, FF-Chillen-Fixie, Fixed-Gear Fixie en werk meer dan 40 uur per week Fixie?
vinnycorleone

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:

Wat word deze anders dan een part-time fixie, full-time fixie, hipster-fixie, Fagener-fixie, Work-Out fixie, FF-Chillen-Fixie, Fixed-Gear Fixie en werk meer dan 40 uur per week Fixie?

nou, het grootste verschil in deze is vooral dat het eigenlijk helemaal geen fixie gaat worden...Crazy bounce
thijssvk schreef:
Dus laat ik dan maar zeggen dat ik een freewheel fiets aan het bouwen ben ik de stijl van een fixie.
Naar boven
Mattin

BerichtGeplaatst: Vr Mei 09, 2014 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:

'Fixie' met freewheel noem ik een 'fake-sie' Arms wide open
Naar boven
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Vr Mei 09, 2014 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vrijloop stadsfiets zonder spatborden dus?! Laughing
thijssvk

BerichtGeplaatst: Di Mei 27, 2014 4:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oke Oke, laten we het een studenten singlespeed noemen dan ;).

Even een kleine update, ik heb ondertussen een nieuw balhoofd, een nieuw bottom bracket van campagnolo, en ik heb een nieuwe crank van campagnolo met een tandwiel die een deze dagen binnen zal komen! De tandwielkant van het oude BB wilde natuurlijk totaal niet loskomen... de bahco die ik had was natuurlijk net 3 mm te klein om over de platte kanten te vallen, in mijn kamer hier heb ik geen bankschroef en de waterpomptang had te weinig grip... Natuurlijk is alles uiteindelijk gelukt, ik moet nu alleen het BSA draad dieper laten tappen aangezien het draadgedeelte van de nieuwe BB dieper is dan die er orgineel in zat. Ook heb ik de remmer gepolijst, de stuurpen en crank zullen nog gaan volgen.

Wat betreft het achterwiel, ik denk dat ik in ieder geval voor tijdelijk met het standaard achterwiel zal gaan rijden met een tandwiel van de cassette op het freewheel van de standaard naaf. Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit welke naaf te bestellen en monteren voor het flip-flop idee. Ook twijfel ik nog over het wel of niet bestellen van nieuwe velgen, aangezien in natuurlijk precies weer een 27 inch set-up heb gekozen en bij het plaatsen van 700c 28 inch, de remmen van plaats moeten veranderen of andere remmen gemonteerd moeten worden. Iemand nog tips op dat gebied?

Alle te poslijsten onderdelen

Dikke randen van het gegoten aluminium

Weggevijlde randen

Alles geschuurd

En gepolijst!

Nieuwe crank

Naar boven
thijssvk

BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2015 4:27 pm    Onderwerp: Lang weg geweest. Reageer met quote

Bij deze wil ik weer eens even wat gaan plaatsen. wanneer ik het forum onder de knie heb pas ik deze tekst aan en plaats foto's
Naar boven
unknow

BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2015 5:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

tip voor je frame, kuis het eens goed, laat het drogen en ga er eens met een spuitbus transparante vernis over, geeft werkelijk een supereffect!
peugot "86 fixed gear
specialized p2
commencal meta am HT cromo

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Naar boven
thijssvk

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2015 4:21 pm    Onderwerp: Terug van lang weg geweest, Reageer met quote

Na een lange tijd niets van me te hebben laten horen dacht ik, laat ik weer eens wat foto’s op het forum zetten. Na dat ik voor het laatst heb gepost, heb ik weer het een en ander gedaan aan mijn batavus sprint. Voordat het allemaal echt mooi wordt wilde ik daarom eerst nog even een update maken.

Wat is er gebeurd?:
-Nieuwe remhoeven, gelijk gepolijst (champagnolo, aangezien dat onderhand toch een beetje een thema van de fiets aan het worden is. Ook alle andere elementen die maar polijstbaar zijn, geschuurd en gepolijst)
-Miche naven gekocht. (velg gekocht en gelijk gespaakt).
-Frame gecleaned(alle onnodige gaten en ogen verwijderd. Ook de ophanging voor de achterrem verwijderd en vervangen voor een custom (watergesneden) exemplaar die beter bij de fiets past. De klemming van het zadel was niet optimaal, vandaar heb ik de uitgelubberde gaten uitgeboord en er bussen is laten maken waardoor enkel een bout voldoende is om het zadel vast te zetten. Ook heb ik nippels in het frame gemaakt zodat er eventueel een bidonhouder op de fiets gemonteerd kan worden)

Even een foto van het resultaat van de cranks

Miche naven

Project frame

To do:
-Binnen kort zal het frame gestraald worden en in een mooi kleurtje worden gepoedercoat
-Opbouwen van de fiets met de nodige nieuwe onderdelen.
Naar boven
thijssvk

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2015 4:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="unknow"]tip voor je frame, kuis het eens goed, laat het drogen en ga er eens met een spuitbus transparante vernis over, geeft werkelijk een supereffect![/quote]

Ik ga het met deze fiets iets groter aanpakken, mijn volgende project zal wel met de originele kleuren van het frame zijn! Maar evengoed bedankt!
Naar boven
thijssvk

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2015 5:36 pm    Onderwerp: Daar is hij dan! Reageer met quote

Vandaag was het dan eindelijk de dag dat ik mijn frame op kon halen van de poedercoater! RAL6027 Toont erg mooi op het frame! ( al zeg ik het zelf). Uiteraard ben ik direct begonnen met het in elkaar zetten van de onderdelen die ik in huis heb. Allereerst een aluminium balhoofd met cardridge geplaatst (84 gr). Vervolgens mijn campagnolo bottom bracket geplaatst met natuurlijk de gepolijste onderdelen: SR stuurpen, campagnolo crankset, campagnolo remhoeven(met messing details). Ook de chromen voorvork en velgen alvast in het frame gehangen en het tour de france bidon houdertje geplaatst. Er mist nog van alles, maar nu is het weer even tijd om op zoek te gaan naar de juiste onderdelen en even sparen natuurlijk, poedercoaten was namelijk toch iets duurder dan verwacht.

Ik moet nog even op zoek naar de juiste zadelpen voor mijn rolls zadel, banden moeten gekocht worden. Het stuur en zadel zullen worden gewrapped in het leer van mijn oude bankstel en natuurlijk nog heel veel andere details moeten worden gemonteerd. Ook ben ik van plan om het frame nog verder aan te gaan pakken met witte vlakken en zwarte batavus letters.

Bij de foto's ook nog even een paar kiekjes van een ander project waar ik mee bezig was, namelijk een rvs steun met race stuurtjes om mijn fiets en snowboard aan op te hangen. Mooi voor op de kamer natuurlijk!!

Ophangsysteem

Frame!

Hopelijk binnekort een nieuwe update!
Naar boven
thijssvk

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2016 5:52 pm    Onderwerp: Wat mij betreft klaar Reageer met quote

Toch weer een tijdje later. Maar dan nu, het eindresultaat! Wat mij betreft een mooie fiets Wink Ik heb er, met redelijke weer, al een paar keer op gefietst. Als een trein!

NDSM werf Amsterdam/Noord

Den Haag centrum-zuid

Zelf gestikte baanstuurtje (net als het zadel met eer van een oude bank) Remhendels bevestigd door middel van blindklinknagels in de stuurbuis.

Wisky-doppen in het stuur

De gepolijste stuurpen is van een Raleigh, de letters aan de voorzijde weg geveild zodat dit niet meer zichtbaar is.

Zadel San Marco Rolls met nagellak Wink

Remhoefje Campagnolo met wat messing details

Campagnolo bottom-bracket met Campagnolo crank Campagnolo crankboutje en Campagnolo trappers. Na het achtertandwiel afgedraaid te hebben een raceketting gemonteerd.

Balhoofd

En ten slotte een voor en na contrast. Uiteindelijk nauwelijks onderdelen hergebruikt van de donorfiets. Ook de spatborden ed zijn terechtgekomen op mijn witte alledaagse fiets. Dus enkel het frame is van de donorfiets.
Naar boven
Fiietsen

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2017 11:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi gedaan, veel plezier ervan. Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Pagina 1 van 1

Ga naar: