Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

budget fat bike, ombouw van 26" mtb naar fatbike ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fatbikes
Auteur Bericht
red_vfr

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 7:36 pm    Onderwerp: budget fat bike, ombouw van 26" mtb naar fatbike Reageer met quote

Afgelopen mei ben ik begonnen met een nieuw project, het maken van me eigen fat bike. Na wat films gezien te hebben over deze fietsen was de drang er wel om ook zoiets te maken/hebben. Kant en klaar kopen, lag wat buiten het budget, dus dan maar zelf iets gaan opbouwen. Beetje bestudeerd wat je zoal kan doen en op mtbr deze draad tegengekomen:

http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fattening-up-pony-quest-fat-rs-begins-664573.html

Dit moest mij ook wel lukken dacht ik. alhoewel ik geen aluminium kan lassen, zou er toch wel een lasser zijn die dit voor me kan doen. Het internet wat afgestruind naar materiaal. De wielen/velgen leken nog lastig, maar er was bij nodabs een aanbieding op trail 26" velgen, setje spaken erbij en naven gekocht, kon ik gaan vlechten. Ook de eerste keer, dat viel wat tegen, maar na 2x overdoen is het redelijk gelukt. Het achterwiel is ca. 15mm asymetrische gespaakt, zodat ik 160mm tussen de achterpaden kwijt kan.

Het frame kocht ik kaal op marktplaats, een cyclowolf venom, wie kent hem niet. Deze had het voordeel dat de achterbrug eenvoudig was. Hier de zaag in gezet en wat opvul materiaal om de fat tires kwijt te kunnen. Toen een lasser gevonden, Edward Hagen uit Heemskerk. Deze heeft het frame netjes gelast en een vulblokje geplaatst voor de achternaaf. om de 135 naar 160mm op te vullen.

Frame na het lassen, nog in originele kleuren.

Na het lassen kon het opbouwen beginnen, eerst alles groen geschilderd, want het wordt een "trekkerfiets" volgens de kinderen. vandaar ook al de rode wielen. Als trapas heb ik een 70mm as gekocht met lengte van 131mm, op de gok, maar zou het wel mee moeten lukken, dit wel voor het lassen gepast natuurlijk. Een qr verlengt voor het achterwiel. en op marktplaats en hier nog wat materialen gescoord. en ala:

Betere fotos volgen nog wel.[url][/url]

Laatst aangepast door red_vfr op Do Jan 12, 2012 2:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2012 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tof project, goed gelukt zo te zien! Ik ben nu wel benieuwd wat de totale kosten waren want je hebt niet echt bezuinigd zo te zien!

En doet ie het goed??

JJ
red_vfr

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2012 7:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hem nog niet goed kunnen testen, net maandagavond het stuurlint erom gedaan. De zitverhouding lijkt wel ok, kan ik nog wat in fine tune.

Globaal de kosten:
- frame 20
- lassen 135
- banden/velgen/spaken 260 (de banden zijn erg duur 80 of 90E perstuk)
- div. materialen nieuw en van marktplaats ca. 400euro dit is de killer, wordt altijd meer dan je denkt he.
Totaal : Euro 815,-- ouch het is ook hobby om te bouwen natuurlijk.
Ik heb verder geen extreem dure materialen gebruikt. Shimano deore/alivio niveau of XT van marktplaats. Avid BB7 erop.

Laatst aangepast door red_vfr op Do Jan 12, 2012 7:48 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
ochikiro

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2012 8:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi beestje. En waar gaat ze uitgelaten worden?
Naar boven
red_vfr

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 7:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal in Schoorl zijn, dijkgatsbos bij den oever en rondom Wognum.

Wil er mee mtb parkoers op kunnen en met dochter of zoon campeer weekendjes mee kunnen doen. Evt. nog voor en achterrekje erop.
Naar boven
casper937

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 8:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk project. Ik heb destijds ook een frame gekocht om er ook een fatbike van te maken maar dat is er eigenlijk nooit van gekomen.
Door dit draadje ben ik weer nieuw leven in dat project aan het blazen.

Ik vraag me wel af of je iets merkt qua rij eigenschappen als het gaat om het verhoogde BB. Doordat de Fatwielen een grotere diameter hebben dan normalen 26" wielen komt het BB hoger te liggen. Merk je daar iets van?
Naar boven
red_vfr

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2012 9:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat geldt denk ik voor alle 29ers. Bij het lassen is het frame in een mal gezet en heb ik een maat opgegeven van 30mm onder de assen. Later heb ik er een langere demper ingedaan om de balhoofdhoek wat te corrigeren, tijdens het fietsen zakt de demper natuurlijk in, vergelijken met de situatie als je er nog niet opzit.

Ik moet er nog me eerste tochtje mee maken dus tja. Van het weekend eerst maar wat asfalt pakken, ben door me rug gegaan, dus eerst herstellen.
Naar boven
red_vfr

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2012 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier wat meer fotos.

Het lijkt dat de afstand tot stuur wat kort is, misschien nog een langere stuurpen gebruiken of een rechterstuur.

Is er iemand met wat meer ervaring over een AD12 schokdemper/vering? Ik kan geen manual vinden, die er is krijg ik fout binnen. Als ik er druk opzet, 3 a 4 bar, dan is de lengte weer anders als bij 1 a 2 bar. En werken de stelschroeven? R=rebound? dus weer uitveren na het inveren? en c is dan de demping hoe snel hij inveert? Moet ik beide bijna dicht draaien?
Naar boven
mateis

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2012 10:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi project!

Over het instellen van de shock: zoals Cane Creek zelf ook zegt, is het veergedrag in elke fiets anders, dus kunnen ze voor de instelling niet vaste regels geven (ook ik kan niet in hun manual komen; je zou ze een mailtje kunnen sturen hierover). Er is wel een min of meer vaste procedure om tot een goede instelling te komen.

1/ SAG bepalen, dat wil zeggen: hoeveel de shock inveert als je enkel op de fiets gaat zitten. Afhankelijk van of je meer nadruk legt op efficientie of comfort en controle, wil je dat de shock 15-25% inveert op je eigen gewicht. Meer SAG voor meer comfort. Bij het zoeken van deze instelling zou ik de compressie demping (de c, inderdaad) op een zo laag mogelijke stand zetten.

2/ Rebound demping instellen. Hoe snel keert de shock na een slag terug naar zijn uitgangspositie? Snelle richtlijn: als je de fiets diep in z'n vering duwt en je laat em zonder gewicht terugkomen, dan mag die een keer 'naveren'.

3/ compressie demping instellen. Comfort = weinig compressiedemping. Als je het gevoel hebt dat de luchtdruk goed is ingesteld (je haalt op grote klappen nog net max veerweg), dan kun je meer compressiedemping geven als de fiets te snel te diep in de vering duikt of als ie heel erg wipt tijdens het trappen.

--------------------
Tot zo ver de theorie... Je fiets is speciaal en dat heeft gevolgen voor de afstelling.
1/ vaste vork ipv verende. Dat betekent meer luchtdruk rijden en een minder actieve achtervering creëren, omdat anders de achterkant 'wegzakt' tov de voorkant, die immers niet inveert
2 en 3/ door het veel grotere gewicht van het achterwiel, is het waarschijnlijk zo dat je veel demping moet gebruiken om de boel onder controle te houden...
--> zeker in dit geval zijn er geen vaste regels te verzinnen. Ik zou lekker dingen uitproberen en zien wat het verschil is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
constantijn13

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2012 9:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er goed uit!
Naar boven
red_vfr

BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2012 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

NOg een vraag over de luchtdemper. HOeveel druk moet hier ongeveer in? ik zet hier iets van 6 bar op, compressor geeft niet meer. Maar moet dit hoger of is 6 bar ook al echt maximum?
Naar boven
WitteReus

BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2012 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist je topic ontdekt en heel mooi gedaan!
Maar ik heb één opmerking; heb je je achterbrug (welke gelast is) een gloei behandeling laten ondergaan?
Afhankelijk van welk type aluminium je frame uit bestaat moet hij gegloeid (kan in je eigen oven overigens Wink ) worden om scheuren vand e las te voorkomen.
Bijvoorbeeld type 7075 kun je een warmtebehandeling (of voor de techneuten; kunstmatige veroudering) laten ondergaan van 6uur op 90graden en 4 uur op 150 graden thuis in de bakoven.
Bij mij heeft het gewerkt:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=48376&highlight=scheur

Groeten!

http://wittereus.pinkbike.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
red_vfr

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 11:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hi, bedankt voor je reactie.

Ik heb van de lasser niks gehoord over gloeien. Ik weet ook niet wat voor type aluminium het is.

Denk dat ik het maar in de gaten hou, maar door de verf zal dat niet meevallen. Denk ook dat door de schokbreker en dikke banden er niet veel schok belastingen op treden en het dus wel mee zal vallen.
Naar boven
WitteReus

BerichtGeplaatst: Vr Jun 29, 2012 10:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hey hallo,

Ik denk de eerste ritten zitten erop?
Hoe hebben de lassen het gehouden? Wink

Groeten!

http://wittereus.pinkbike.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
red_vfr

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 9:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Niks geen probleem met de lassen. zo aan de buiten kant te zien. Er zit verf over en scheuren zie je toch bijna niet, tot ze echt groot worden.
Naar boven
Crafft

BerichtGeplaatst: Za Jun 30, 2012 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer geslaagd project!

Geniet van je unieke fiets Cool
Naar boven
red_vfr

BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2012 8:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zo nog een optie toegevoegd, Niet de meest fraaie met zo'n beugel aan je zadelpen. Maar de jongste vind het wel stoer om hier achterop te zitten ipv bij zijn moeder. En als je hem beetje op jut dan hoef je zelf bijna niet te trappen Smile

Het idee wat ik er mee heb is om een kampeervakantie met me oudste dochter van 5 te gaan doeno, als het weer eens knap wordt. Dan wil ik de aanhangfiets gebruiken om spullen aan te hangen, vandaar ook de bagagedrager.
Naar boven
Rubberburner

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 16, 2014 1:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel gaaf.Misschien kom ik je nog eens tegen in het dijkgasbosch.
Ben zelf al 19 jaar constructie bankwerker/lasser en dit soort projecten is qua bouwen geen probleem Rolling smile Heb ook wel interesse ...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fatbikes
Pagina 1 van 1

Ga naar: