Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Nieuw en orienteren ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Enduro / All-mountain
Auteur Bericht
SimonD

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2014 3:36 pm    Onderwerp: Nieuw en orienteren Reageer met quote

Beste iedereen
Nieuw hier en had eigenlijk wat vraagjes
Ik kom zelf uit de wielrennershoek en zoek naar iets nieuws.
Nu heb ik veel rond gekeken en ben uitgekomen bij enduro/ all mountain

Na veel rond te hebben gekeken naar een fiets zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een tijd lang ge –BMX en vind het rond springen erg leuk ook weet ik van mezelf dat ik een vrij agressieven rijder ben.
Ik heb gekeken naar de volgende fiesten omdat ik bij deze een mogelijkheid zie ze proef te rijden in nederland/ belgie.

Specialized enduro evo,Trek remedy/slash en de santa cruz nomad.
Deze liggen kwa prijs nog wel een eindje uit elkaar maar koop liever in 1 keer de goede als dat ik daar later met spijt naar kijk.

Wat mij tegen zit bij de specialized is het feit dat mocht ik dit later willen het upgraden van bv de rear schock bijna niet mogelijk is ( zonder met een werkbank aanpasingen te maken)
Bij de slash is het ook een uitdaging maar kan opgelost worden met spacers etc
De nomad is zo goed als geheel zelf te bepalen.

Hebben mensen hier ervaring met deze 3 fietsen of kan iemand mij vertellen waar ik goed op moet letten tijdens de test ritten.

Ik wil de fiets graag kunnen gebruiken om mee te kunnen springen maar der ook zeker mee te kunnen klimmen, ik ben vorig jaar in bikepark winterberg geweest en heb ik vol verbazing staan kijken hoe mensen op de als ik het goed herinner single trail naar beneden gingen.dit beeld heb ik voor ogen om er mee te kunnen.
hier in nederland zal die weinig gebruikt worden omdat ik hier me racefiets voor heb al zou ik het leuk vinden hem zo nu en dan uit te laten in de bossen.

Mischien iemand hier van het forum in regio randstad die mij is wil laten zien waar ik goed op moet letten?
2dehans vind ik geen probleem aleen dan wel graag op bv een forum zoals dit zodat ik een soort van vertrouwen heb dat het een eerlijke fiets is.

Ik hoor graag van jullie

Groeten Simon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Lars TB

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2014 7:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn alle 4 erg goede fietsen. Ga je in geen gevallen mee de fout in.

Nomad ken ik niet in de laatste uitvoering, alleen in de oudere uitvoering die wat meer last had van kettingrek om de vering onder controle te houden. Was een tikje stug, moest je echt mee doorrijden, maar wel een superfiets met toen al een geometrie die sterk op de huidige trend lijkt. Vering schijnt iets verbeterd te zijn, maar nog altijd iets stug.

Remedy is een goed allrounder, hoewel ik de klimprestaties iets vond tegenvallen. Naar beneden toe legt hij je weinig beperkingen op. Slash gooit er naar beneden nog een schepje bovenop, voelt echt als een lichte freerider en wil ook meer dan een Remedy, verlangt echt dat je van die schans af gaat. Maar naar boven toe moet je echt geen haast hebben. Ligt niet aan de vering, maar meer aan de zithouding.

Enduro voelt aan alsof je op een Nomad zit, maar nu met supersoepele vering. Klimt beter dan de Remedy, daalt net zo goed als de Slash (als je de Enduro Evo pakt is er geen Slash meer die je bijhoud). Maar ik vond hem net iets minder uitnodigen dan de Slash om meteen grote jumps mee te pakken.

Hoe groot ben je zelf? (omdat je vraagt naar gebruikt...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
SimonD

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2014 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt voor je snelle antwoord.

Ik ben 1,70 met vrij korte benen binnenbeen lengte van 75.
Mijn wielren fiets is als het goed is frame maat 52 of ergens daar in de buurt.
Ik weet aleen niet hoe zich dit vertaald naar een mtb.

Hoe denk jij over het specialen mounting systeem van de vering van specialized etc.
Over de fox veer lees ik gemengde verhalen en ben bang als deze niet bevalt dit later moeilijk te weizigen is

Als ik het zo lees zou jij meer neigen naar de specialized en de nomad als de trek fietsen klopt dit ?

Groeten Simon

Laatst aangepast door SimonD op Za Feb 15, 2014 9:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2014 9:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lastig. De Specialized is echt super en daarbij de betere allrounder dan de Treks. Hoewel je er in de praktijk niet snel aan begint staat ook het niet kunnen wisselen van dempers bij de diverse Specialized mij ook tegen. Maar bij de Enduro heb je dit probleem niet. Bij de beide Trek heb je dat dus wel. BB30 is in mijn ogen de slechtste optie van alle keuzes die je kunt maken op bracket gebied, maar wederom, als er eenmaal een trapas + crank in zit, dan heb je daar niet zo heel veel last van... .

Nomad is lekker down to earth: normale trapas, demper is standaard, spreekt mij het meest aan, zouden meer merken moeten doen! Maar wat vering betreft is de Specialized beter (nogmaals, met de laatste stand van VPP heb ik geen ervaring).

Dan ben ik eigenlijk meer een Trek fan, zeker van hun achtervering. Maar als totaalpakket zijn ze net iets minder.

Andere fantastische fietsen: Giant Trance (niet te koop in NL), Cube Stereo/Fritzz 160. Rose Uncle Jimbo. En vast nog wel wat... .
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2014 9:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PB-tje...
Naar boven
Targaryen

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2014 11:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Simon!

Voor mij ee jaar geleden een soort gelijk verhaal:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?p=647393&highlight=#647393

Welliswaar geen dunne bandjes gereden maar ook een bmx achtergrond op zoek naar een all-rounder. Nu een jaar later ben ik nog steeds blij met m'n Slash, doet alles wat ik van 'm vraag en zelfs XC haal ik een hoger gemiddele dan op mijn oude Cube. Kijk er eens naar zou ik zeggen. In mijn schans-topic meer woorden over de slash geloof ik.

Succes!
Tuup J

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2014 1:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Houdt er rekening mee dat de speci enduro evo ook meer gericht is richting freeride. 180mm veerweg voren en achter, hier kun je mee all mountain/enduro rijden maar dat zal minder makkelijk gaan als een nomad of slash, deze hebben 160mm veerweg voor en achter, deze bikes zullen ook een stuk lichter zijn.

Met een goeie enduro bike en een beetje smooth rijden kom je met freeriden ook al heel ver.

Evil uprising misshien ook iets voor je, complete builds of frame los kopen en zelf opbouwen.
dirty sanches

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2014 10:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens naar liteville. Als je tot 160mm zoekt, de 301 of bij liever een beetje meer! De 601. En natuurlijk klimt de 301 beter, maar de 601 gebruik ik hier in Nijmegen ook! En die 29er lui hou ik prima bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
SimonD

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2014 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer een hoop antwoorden super bedankt.

Wat voor mij erg belangrijk is is dat ik de fietsen hier in nederland of belgie een keer kan proef rijden omdat ik geen idee heb hoe verschillende veer systemen met elkaar te vergelijken zijn.

Iemand een winkel waar de meeste merken te proberen te zijn denk aan de trek slash specialized enduro de nomad of de Evil uprising die toch ook me aandacht trok?
of iemand die is een keer tijd heeft?

Voor de rest iemand nog iets in de aanbieding ik zie in de te koop hoek wel een specialized enduro en een nomad maar beide topics zijn toch al weer een tijd oud

Ik hoor graag
Simon
Naar boven
Tuup J

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2014 1:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat je kwa test rijden niet super ver zal komen, via de treksite eventuele dealers vinden en daar vragen of ze dat model hebben en of een testrit mogelijk is. Bij mede forumleden navragen, maar wie heeft de bike waar jij keuze in wilt maken..

Voor de Evil Uprising, ben je altijd bij mij welkom om test te rijden, dat is al tenminste 1 dan Wink.

Ik ben heel eerlijk, slechte bikes worden er tegenwoordig bijna niet meer gemaakt, zeker in de categorie merken waarna jij aan het kijken bent. Alleen is bijvoorbeeld trek en specialized wat meer massa dan bijvoorbeeld Evil. Maar daardoor zeker niet slechter.

En kwa veersystemen, denk je echt dat jij verschil gaat merken als je van wielrennen afkomt? Veersysteem draait bij ieder merk toch om hetzelfde bijna, weinig tot geen energie verlies in het veersysteem tijdens pedaleren, soepele vering in het begin, tegen het einde aan progressive, en het liefst dat de vering onder het remmen ook nog blijft werken. Dan kun je nog kijken naar waar het zwaartepunt van de bike ligt, zoals bij de Evil ligt dat rondom het bb, waardoor de bike lekker speels is en je hem heerlijk in bochten kan knallen, hoe meer het zwaartepunt bij het bb zit/je voeten, des te minder je ervan merkt tijdens het biken.

Evil uprising test: &feature=share

Rechts in het rijtje staan meerdere test van bikes, kun je je wat meer oriënteren.
SimonD

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2014 9:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ Tuup J
Mischien een hele domme vraag maar ben je niet bang dat door de plaatsing en ontwerp van de vering van je fiets dit sneller slijt/kapot gaat omdat dit natuurlijk wel een mooie plaats is op modder en rotzooi op te hopen?

wat ik als eerste vond na een tijdje google is dat evil nogal problemen heeft/had met de lagers vandaar mijn vraag aan iemand die deze fiets heeft

Ik zie dat deze fiets aleen in carbon word geleverd opzich geen punt natuurlijk maar dit zal je terug zien in de prijs ken jij een dealer in nederland van Evil?

is er in nederland / belgie een aan te raden fietsenwinkel met goede service en tijd om het een en ander uit te leggen?

ik denk inderdaad niet dat ik de verschillen in veer systemen ga voelen met mijn voorgrond en kijk dan ook meer naar component groepen,garantie en wat ik wel belangrijk vind het kunnen wisselen van onderdelen zoals bv bij de specialized enduro erg lastig word gemaakt door de specialen shock mount

Zoveel keus het word er niet makelijk op
groeten Simon
Naar boven
Tuup J

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2014 11:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,

je hebt het frame nog niet in real life gezien of geen goeie foto's. Demper is goed weg gestopt in het frame en heeft weinig tot geen last van modder rondom de shock, modder wat van de banden afkomt komt er ook niet bij in de buurt.

Ik geef toe, de uprising heeft zijn schoonheidsfoutjes waar ook beter naar gekeken had mogen worden, idd de lagers heb ik ook gehoord, zelf nog geen problemen mee. De tire clearance van het achterwiel had wel meer mogen zijn, maar ook daarmee heb ik nog geen problemen ondervonden. En dan nog 1 klein probleem, in de carbon achterbrug zit aluminium verwerkt, daar waar de linkage bevestiging zit voor de demper. Door krachten komt hier iets beweging in tussen het carbon en aluminium en kan de blanke lak scheuren, geen probleem, je kan ermee blijven door rijden zegt Evil, maar dit gebeurd ook bij de een wel en de ander niet. Ze zijn nu bezig met een nieuwe achterbrug, met meer tire clearance en compleet carbon zonder aluminium dat de lak ook niet kan scheuren. Dit wordt gewoon onder garantie vervangen bij de oudere modellen.

Ik kan best begrijpen dat dit afschrikt, maar daar tegenover staat voor mij wel dat dit de fijnste bike is wat ik ooit gehad heb. Ik heb zowat alles al gereden in het verleden, xc, bmx, dirt, street, freeride, downhill gesponsord (wedstrijden) en nu met de Evil, doe ik alles waar mijn interesse nog in liggen, xc, enduro, freeride, downhill, genieten zeg ik je! Nu heb ik wel al wat ervaring en mijn keuze op deze bike is gebaseerd op het verleden met wat ik fijn vind.

Kwa prijs, frame only is €2300,- wat voor een compleet carbon frame natuurlijk een super prijs is! Waar te krijgen: http://www.canadian-dirt.com/ check ook de complete builds!

Dat wisselen van demper moet je uit je hoofd zetten, nergens voor nodig, zeker als beginneling. In die modellen waar je naar aan het kijken bent zitten al top dempers en meestal zijn deze ook speciaal gemaakt voor het veersysteem van die bike. Als jij dus een demper erin gaat zetten met een andere rate, kan het je hele bike verneuken, dus daar moet je wel verstand van hebben als je dat wilt/gaat doen.

Waar jij je meer mee moet bezig houden is of je lichtere meer xc/all mountain wielen wilt of meer enduro/dh en dan easy eens een bikepark kan meepikken. Wil je 1x10 rijden of 2x10, wil je met een chainguide gaan rijden of zonder en dan een narrow wide tandwiel, wat weer alleen met 1x10 kan.

Zoveel om aan te denken Wink
SimonD

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2014 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Tuup J

Na veel rond te hebben gezocht begint de evil uprising me zeker aan te spreken en ga dan ook graag in op je uitnodiging om het een keer in het echt te zien.

Der zijn nog wel wat afschrik puntjes maar denk dat ik daardoor hem juist even in het echt moet zien om het te beoordelen.

De nomad heb ik van me lijstje gescrapt omdat deze te dicht in de buurt komt van de evil op prijs gebied en mogelijkheid.
ik zou hem aleen nog wel graag vergelijken met de specialized enduro comp iemand hier op het forum die dat geen probleem vind?

ik zag dat LARS TB me een PB had gestuurd maar moet nog even uitvinden hoe dat werkt haha Smile

groeten Simon
Naar boven
Tuup J

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2014 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PB bericht (prive berichten) staan rechtsboven op deze pagina. Aanklikken en rest wijst zich vanzelf.

Stuur mij anders ook maar een PB, kunnen we daar wat verder over praten. Als je onder dit bericht op "prive" klikt met het dubbele gezicht icoontje, kun je mij een PB sturen.

Cheers.
vinnycorleone

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2014 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een XL specialized enduro expert. Ben ik erg enthousiast over. Je mag hem altijd een keer proberen.
Stuur maar PB Very happy
Naar boven
Gebbetje

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 12:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Ik heb een Trek Slash 7 2013 staan en een Rose Beefcake FR 2012 en een Ragley mmmbop met 140mm voorvork. Alledrie bikes die kunnen wat jij wil...kom maar langs en test er maar op los...zolang je maar verzekerd bent hahaha. PB me maar.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Enduro / All-mountain
Pagina 1 van 1

Ga naar: