Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

lakeland 200 ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping
Auteur Bericht
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2013 8:47 am    Onderwerp: lakeland 200 Reageer met quote

LAKELAND 200; it's madness!!!

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier dan toch nog even een verslag van mijn bikepack-tochtje in noordwest Engeland afgelopen zomer. Als route heb ik de lakeland 200 genomen, met het doel om deze in 3 dagen te gaan rijden. Aangezien ik alleen was wilde ik sowieso niet teveel risico lopen, en ik wilde het ook niet als een race benaderen. Mijn doel was het gevoel van vrijheid ervaren door te rijden in een onherbergzaam gebied en te kamperen waar ik aan het eind van de dag een mooie plek zou vinden.

Voorbereiding:

Voorafgaand aan de tocht natuurlijk eerst de route bestudeerd en op internet gezocht naar verslagen van mensen die deze tocht al gereden hadden. Aangezien de tocht nog redelijk nieuw is, waren er nog maar weinig mensen die hun ervaringen met het WWW gedeeld hadden. Maar een ding werd wel duidelijk; een erg mooie tocht met een aantal zware hike-a-bike stukken er in. De initiatiefnemer, Alan Goldsmith, is sowieso al zo'n bivy-diehard en hij had op zijn eerste poging al 34,5 uur nodig om de ongeveer 200km te volbrengen.

OK, de tocht is gekozen, de route bekend. Wat neem ik allemaal mee? Vooraf een lijst gemaakt waarop ik gedurende de voorbereiding dingen aan zou toevoegen of wegstrepen. Welk weer kan ik verwachten? Waar kan ik onderweg mijzelf bevoorraden? Wat neem ik mee om onderweg te slapen? Achteraf waren sommige keuzes minder handig dan ik op voorhand had bedacht... En als de fiets en alle spullen bekend zijn, hoe krijg je dan alles in Engeland? Omdat mijn zus tegenwoordig in Manchester woont zou dat een mooi uitgangspunt zijn. En aangezien er met Ryanair spotgoedkoop gevlogen kan worden, ben ik vanuit Groningen naar Bremen-Flughafen gegaan.

Een tijdje terug heb ik van Thijs/Tuig/Schorem een fietskoffer overgenomen waar mijn fiets precies in past. Dat wil zeggen als ik ook de voorvork uit het frame haal en de remmen van het frame af schroef... Uiteindelijk heb ik de meeste spullen in een fietskoffer weten te proppen:

Bij mijn zus in Manchester heb ik mijn fiets weer in elkaar gezet en ben vanaf daar met de trein naar Staveley afgereisd, alwaar mijn start van de lakeland200 zou zijn. Ik wilde daar ter plekke overnachten om de volgende ochtend een vroege start te kunnen maken. Na een 2 uur in de trein kwam ik aan het begin van de avond aan in Stavely en had vooraf op de Garmin een plekje genoteerd waar ik hoogstwaarschijnlijk mijn tentje mooi zou kunnen uitzetten. Dit plekje bleek toch iets lastiger te bereiken met volle bepakking:

Na wat verschillende manieren te hebben geprobeerd was het mij dan toch gelukt om mét de fiets ophoog te komen. Een klein stukje verder was dan het mooie rustige stukje grasland (inclusief een grote groep schapen natuurlijk) waar ik mijn tentje op kon zetten. Met een ondergaande zon heb ik nog even een lekker kopje thee gezet (damn, ik was de koekjes vergeten...) en ben daarna lekker gaan slapen....zzzzzz

Laatst aangepast door sneeuwpop op Vr Okt 04, 2013 5:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Okt 04, 2013 5:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 1

Na een goede nacht geslapen te hebben heb ik een vroege start gemaakt. Rond 0700u zat ik weer op de fiets vanaf de start in Staveley en het weer zag er goed uit. Er hing nog wel wat mist en de temperatuur was net onder de 10 graden, maar al snel brak het zonnetje door.

Het plan was om de eerste dag goed richting de 100km te rijden, zodat ik de overige 2 dagen wat extra speling zou hebben. Het eerste gedeelte van de route ging gelukkig dan ook zonder problemen en al snel begonnen de kilometers te tellen.

Genietend van de omgeving kwam ik al snel in Ambleside aan, alwaar ik mijn proviant (winegums e.d.) aanvulde. Van hier uit gaat de route verder via een grote omweg naar Coniston. Wat op de kaart een stukje van 15-20km lijkt is in werkelijkheid zo'n 45km. Onderweg natuurlijk wel weer een prachtige omgeving met prachtige meren.

Kort voor Coniston loopt de route ook nog door het Grizedale trail centre, waar een leuke technische klim het einde van mijn binnenband betekent. Dat is alweer de tweede snakebite deze dag, het wordt dus toch eens tijd om over te gaan op tubeless met latex... Met de tweede en laatste reserve biba erin rij ik verder, om niet veel later nogmaals lek te rijden op een stukje ijzerdraad. Gelukkig heb ik nog een paar solutie-vrije plakkers bij me voor dit soort noodgevallen. Eenmaal in Coniston aangekomen probeer ik dan ook nieuwe biba's te scoren, maar helaas zonder geluk. Het enige dat ik weet te vinden is een bandenplaksetje bij de lokale benzinepomp. Bij de lokale supermarkt haal ik wat eten en drinken en ga even relaxen aan het nabijgelegen meertje.

Als ik vandaag de 100km-grens nog wil halen zal ik toch serieus hard door moeten rijden. Ik stel mijn dagdoel daarom maar bij, en ik stap weer op de fiets totdat het etenstijd is. Direct buiten Coniston kom ik op een weggetje waar het waarschuwingsbord mij enigszins ongerust maakt: 30% stijging !!! Helaas, mijn benen en longen kunnen het op dat moment niet aan en ik moet gaan lopen. Gelukkig is het steile stuk slechts kort en ik zit al snel weer op de fiets. Maar wellicht minder steil, het blijft maar naar boven gaan.

Na de lange klim richting Walna Scar kom ik op een erg winderige top terecht, waar het spoor dat ik wil volgen mij tussen de schapen en varens naar beneden leidt.

Bijna beneden aangekomen ontspringt er vanuit de wilde groene helling ineens een mooie singletrack...

Verder rijdend naar Saethwaite vind ik het wel weer genoeg geweest voor vandaag, de maag knort en de benen zijn redelijk leeg. Ik hoef gelukkig niet lang te zoeken naar een geschikte slaapplek, want direct langs de route vind ik een mooi stuk groen met een kabbelend beekje. Snel de tent opgezet, kledingwissel en een lekker soepje gegeten.

Laatst aangepast door sneeuwpop op Do Okt 10, 2013 10:05 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Za Okt 05, 2013 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal. Beter dan die lui die het in 26h afraffelen Smile
Het is daar echt moeilijk om de snelheid erin te houden lees ik.
fools

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 11:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

mooi foto verslag Sneeuwpop , ..als ik die rotspaadjes zo zie denk ik meteen: Krampus!
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 12:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Idd ben benieuwd naar de rest. En ik steek er liever wat meer dagen in dan even snel afraffelen.
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer begint de zomer?
Ik wil die vrijheid ook ervaren!
marten

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:
Wanneer begint de zomer?
Ik wil die vrijheid ook ervaren!

dit jaar ca half april. Schotland had toen nog veel sneeuw, rond het Lakedistrict had je nog -forse- sneeuwresten aan de schaduwkant van de bult
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En in Catalonië was het half april na 9:00 te warm om in je tent te blijven liggen. Confused
marten

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:
En in Catalonië was het half april na 9:00 te warm om in je tent te blijven liggen. Confused

waarom zou je dat willen, was je ziek dan? Angel...
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Ma Okt 07, 2013 8:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
Idd ben benieuwd naar de rest

jaja, het komt er aan... Wink
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2013 11:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 2:

Aangezien ik slecht heb geslapen besluit ik om mijn wekker uit te drukken en nog eventjes te blijven liggen. Het thuis laten van een slaapzak en deze voor slechts een lakenzak & aluminium reddingsdeken te vervangen was toch wel iets te optimistisch over de temperaturen 's nachts. Het nog eventjes blijven liggen resulteert in een 3 uur extra slaap, maar daarmee ook 3 uur minder rijtijd. Nou ja, ik was gisteren aardig opgeschoten, en met iets meer druk in de banden zal ik ook niet meer zo snel lek rijden. Dan maar snel een bakkie koffie maken en onderweg maar wat eten.

Het begin van de rit van vandaag was redelijk relaxed, beetje cruisen over landweggetjes met af en toe een huisje. Dan slaat de GPS-track een smal wandelpaadje in, wat later weer over gaat in een breder grof gravelpad. Het gaat lekker op en neer, met soms een beekje dat het pad kruist.

Onderweg weer vele mooie vergezichten, en ineens rij ik door een groen grasland met allemaal paddestoelen. Ik begin al te watertanden bij het idee om als lunch een zelfgemaakte bospaddestoelensoep te eten, maar we weten waarschijnlijk allemaal hoe "into the wild" is afgelopen... Dus ik laat de paddestoelen voor wat ze zijn en fiets lekker verder. Hoewel, lekker..., ik fiets door, want de gebrekkige nachtrust heeft de hoeveelheid energie aardig aangetast. Een uurtje later loop ik tot ver over de enkels door een soort moerasland...

Je hebt aan de ene kant het gevoel of dat je in the-middle-of-nowhere aan het bikepacken bent, maar overal kom ik mensen tegen. Op de meest afgelegen plekken, dus ook bij dit moerasland, kom ik wandelaars tegen die vol 'bewondering' vragen waarom ik op die plek überhaupt met een fiets aan het slepen ben.
Stinkend naar zweet en met modder tot aan mijn probeer ik mijzelf onderweg nog wat op te frissen, helaas zonder resultaat...

De route wisselt regelmatig van bredere gravelpaden naar leuke singletracks. Niet erg technisch, maar lekkere afwisseling, en het grote aantal hoogtemeters maakt deze toch al zwaar genoeg. Het weer is mij gelukkig goed gezind; bijna strak blauwe lucht met een licht briesje is zeker geen straf. Onderweg zoek ik dan ook maar wat afkoeling.

Halverwege de middag kom ik aan bij Wasdale Head. Nu wordt mij ineens ook duidelijk waarom ik overal mensen tegen kom; een reusachtige parkeerplaats staat vol met auto's. Bij navraag aan een paar wandelaars blijkt het 'bank holliday' te zijn, oftewel een nationale feestdag aansluitend aan het weekend. Ik fiets maar snel weer verder op weg naar BlackSailPass, maar erg ver kom ik niet. De rotsen worden groter, het gaat steeds steiler omhoog, en de laatste honderden meters moet ik de fiets in de nek nemen.

Bovenop de berg kom ik even op adem, maar bedenk dat deze klim mij erg veel tijd en energie heeft gekost. Snel stap ik weer op de fiets om naar beneden te rijden. De eerste meters gaat het nog gemakkelijk, maar het wordt steeds steiler en de rotsen worden groter. Op het moment dat ik vol concentratie een paar listige haarspeldbochten neem, komt er een groepje freeriders naar boven geklommen. Bepakt met body-armour, fullface-helmen en dikke fietsen met veel vering staan ze er een beetje raar bij te kijken als ik op mijn stalen 29er met starre vork en met een tent hangend onder het stuur naar beneden kom stuiteren. Totdat ik ze voorbij gereden ben en ik vanuit hun richting iemand "KUDO's" hoor schreeuwen... Haha, als je maar lol hebt!

Eenmaal in het dal aangekomen kom ik een hostel tegen, en het is erg verleidelijk om hier te blijven overnachten. Maar aangezien ik deze dag nog niet zo veel afstand heb afgelegd waag ik het erop om ook de volgende berg nog over te gaan. Waar ik naar BlackSailPass het grootste gedeelte met de fiets in de nek naar boven moest, is dit hetzelfde bij ScarthGapPass. Ondanks dat de klim niet erg steil is, is het vooruit duwen van de fiets bijna onmogelijk vanwege de stenen trappen.

Aan de andere kant van de berg kom ik uiteindelijk bij Buttermere, zowel de naam van een prachtig meer als van een minuscuul dorpje. Dit dorpje is niet veel meer dan 5 boerderijen, een hotel/restaurant en een camping, maar dat is precies wat ik nodig heb. Een warme douche, een warme maaltijd en een ijskoud biertje is een mooie afsluiter van deze zware dag...
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Okt 10, 2013 8:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wouw, impressive dagje...

JJ
didadunlop

BerichtGeplaatst: Do Okt 10, 2013 8:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die modderpoel doet me ergens aan denken. Een bepaald pad in Wales.

Hmm klinkt iig wel als een rondje wat ik ga onthouden als ik in de buurt ben.
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Do Okt 10, 2013 10:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
Hmm klinkt iig wel als een rondje wat ik ga onthouden als ik in de buurt ben.

Leuk, voor een middagje... Wink
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Do Okt 10, 2013 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 3:

Na gisteravond goed gegeten te hebben en een warme douche gehad te hebben, heb ik vannacht goed geslapen. Aangezien ik gisteravond al besloten had om de route te gaan afkorten haast ik mij niet om weg te komen van de camping. Dus rustig een bakje koffie drinken en genieten van de optrekkende mist.

Door alle mist is mijn uitrusting aardig nat geworden, en ik blijf nog een half uurtje relazen terwijl mijn tent een beetje kan opdrogen. Nadat ik alles weer ingepakt heb ga ik op weg, met het idee dat dit alweer de 3e en laatste dag is van dit avontuur. Rustig fiets ik langs het Buttermere met een lange steile klim in het verschiet.

Ik heb gisteravond tijdens het avondeten al even gekeken, en check nogmaals of ik niet een directe maar wel interessante route terug kan vinden naar de finish. Helaas staan er op mijn stafkaart geen wandelrroutes aangegeven en moet ik het doen met de grotere wegen. Dit betekent dus een lange klim over Honister Pass, met steigingspercentages van 25%.

Het is nog vroeg, het is nog fris, en ik ben zeker nog niet opgewarmd voor deze klim. Hijgend en piepend kom ik uiteindelijk boven op de pas aan, waar de lakeland-route linksaf slaat, een breed gravelpad in. Dit pad gaat later weer over in een mooie singletrack, een van de laatste die ik nog zou volgen van de route.

Aangezien ik morgenochtend weer terug vlieg naar huis, moet ik perse vanavond nog terug naar Manchester. Bovendien weet ik niet zeker wat de route mij nog zal brengen en ik wil het risico niet nemen dat ik vandaag weer zo'n zwaar kl@#$-stuk met de fiets in mijn nek moet klimmen. Dus een stuk voor Keswick besluit ik om de route te verlaten en via de normale weg en fietspaden terug te keren naar Stavely, om van daar de trein terug te pakken. Gelukkig valt er vanaf de verharde weg nog voldoende te zien:

Eenmaal aangekomen op het treinstation kijk ik hoe laat de trein vertrekt. Het blijkt dat er over 1 minuut een trein gaat, en de volgende pas 2 uur later. Helaas, dan maar geen bier en chips... Gedurende de treinreis ga ik nog eens na wat mij het meest is bijgebleven van deze rit. Natuurlijk zijn dat de lange zware wandelstukken en de mooie meertjes in de strak groene omgeving. De slingerende schapenpaadjes en rotsige ondergrond. Maar zeker ook de vele toegangshekjes, waarvan er veel verschillende manieren zijn om deze te openen. Sommige hekken daarentegen willen ze liever niet geopend hebben...

Of ik deze route nogmaals zal gaan rijden? Nee, en dat is voornamelijk te danken aan de lange hike&bike gedeeltes. Een stukje klimmen met de fiets in de nek vind ik geen probleem, als het echt niet anders kan. De omgeving is echt prachtig, en bijna alle stukken die te fietsen zijn zijn zeker de moeite waard. Ik zal zeker nog wel eens terugkeren naar het LakeDistrict, maar dan niet voor de lakeland200.

" I'm not tough enough! I want to enjoy it too much... "
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2013 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Amen!

Goeie trip man!
ZeigenseGoaper

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 8:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag en mooie foto's!
Enkele weken geleden hebben wij deze ook gedaan. Een prachtige streek maar wel een zeer zware tocht.

Een uitgebreid verslag te lezen op: (zie post van 22 sept)
http://forum.4bikers.be/index.php/topic,12849.0.html

En de bewegende beelden ziet u hier.
Naar boven
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had jullie verslag ook al gelezen in de tussentijd. Was natuurlijk wel benieuwd naar de 2 belgen die tijdelijk de snelste tijd hadden neergezet. Het verbaasde mij natuurlijk niet dat het Elias van solosride.be was met een compaan!

Het filmpje zo te zien waren jullie 0700u rondom Staveley waar ik gestart was. Idd waren er VELE hekjes onderweg. Sommige ook erg creatief met de verschillende sluitmechanismen...
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping
Pagina 1 van 1

Ga naar: