Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  De MSC Zion Tandem in de praktijk ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Tandem
Auteur Bericht
dubbelop



Geregistreerd op: 25-6-2003
Berichten: 573
Woonplaats: Amerongen

BerichtGeplaatst: Ma Aug 12, 2013 9:34 pm    Onderwerp: De MSC Zion Tandem in de praktijk Reageer met quote

Inmiddels hebben we de MSC grondig aan de tand kunnen voelen in de Vogezen, op de routes in de buurt van Xonrupt-Longemer en Gérardmer. Alles bij elkaar een prima ervaring: de stoere stoker (aka mijn echtgenote) is erg in haar nopjes met de soepele achtervering. Zeker nu deze op 147 mm veerweg staat en de druk in de Fox RP23 op 280 bar werkt die achterkant uitstekend. Wortels en kuilen verdwijnen niet helemaal maar het scheelt niet veel! Minder prettig is het deinen op de vlakke weg. Ik heb een stoker die prachtig ‘rond’ trapt maar toch zie je de achterkant wippen, ook bij ‘gesloten’ demper. Die achtervering levert – samen met de Hans Dampf banden – wel de gehoopte grip. Je verliest (áls het al gebeurt) duidelijk later grip dan met de hardtail Santos met Albert-achterband. En dat is wel heel prettig!

Bunny hoppen is wel wat lastig:


De Fox 36 Talas doet zijn werk voortreffelijk, tenminste naar mijn oordeel. Het referentiekader is namelijk een 2003 Marzocchi DJ3 waarmee we tien jaar in de Santos-tandem hebben gereden. Die DJ gaat pas werken bij iets dat groter is dan een fikse stoeptegel Smile De Fox is in elk geval, samen met het Hope ProII EVO / Arch EX voorwiel een superstijve combinatie. En dat is wel nodig ook want de luie balhoofdshoek van de MSC (69 graden) zorgt ervoor dat je bij hele kleine bochtjes heel veel tegenkracht op het stuur moet zetten om de fiets op koers te houden. Reden: het voorwiel valt zogezegd “om”. In stilstand kun je dit zien doordat de bovenbuis bij insturen duidelijk naar beneden zakt. En dan komt het volle gewicht van de tandem plus twee berijders (weliswaar samen slechts 130 + 20 kilo, maar toch ….. ) op je stuur terecht. Niet fijn, maar zoals gezegd geven vork en voorwiel dan geen krimp. Zelfs de voorrem gaat dan niet aanlopen.



Vervelend bijverschijnsel is dat je op technische klimmen met stenen en wortels heel veel moet corrigeren en het stuur heel stevig moet vasthouden omdat het steeds naar links of rechts wordt geduwd. Er moet wel bij worden vermeld dat de MSC tandem heel precies te sturen is. Dat was bij de Santos met DJ3 wel even anders: daar moet je vroegtijdig insturen om een bocht te nemen, bij de MSC moet je beduidend later insturen want het ding verandert onmiddellijk van richting. Helaas zijn die correcties ook bij hoge snelheid op onverhard nodig: de Santos ging als een soort truck rechtlijnig naar beneden, de MSC voelt wat nerveus aan. Maar misschien heeft dat ook te maken met de achtervering?!



Op onze MSC zitten Hope V4 remmen, een monsterachtig goede schijfrem. Vrijwel overal kon ik met één vinger aan de remmen alles beremmen en wie wel eens in de Vogezen komt weet dat daar akelig steile stukken in zitten! Als cranks hebben we onszelf getrakteerd op Middleburn-exemplaren. Die vallen in de categorie “ongemerkt goed” of ik moet à la Fiets roepen “elke trap is raak” :-P

Alles bij elkaar een fijne fully tandem die voor de stoker precies voldoet aan de vereiste: veel langer kunnen blijven fietsen! De besturing verdient verbetering, mogelijk door een steilere balhoofdshoek maar dat kan alleen de framebouwer veranderen. Zou een andere vork (bijvoorbeeld een RS Domain) misschien een ander stuurkarakter geven? Wie het weet mag het zeggen. Wij blijven in elk geval lekker doordeinen op het witte monster ………
_________________
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
DV8



Geregistreerd op: 1-3-2012
Berichten: 18
Woonplaats: W-VL, Belgie

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2013 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die hope V4 remmen hebben we ook op onze tandem zitten. super zalig en betrouwbaar.

Wat zijn de verschillen tussen hardtail tandem en verende? Onze is een hardtail met thudbuster zadelpen voor de stoker. XC gewijze nog geen klachten gehoord van mijn vrouwke Smile
Zitten te denken aan een fully maar ik ben wat bang voor het zwalpen van de fiets.
Er zijn niet veel achterdempers beschikbaar voor het hoge gewicht.
Advies en ervaringen welkom.

Alvast nog veel leuke trips,

DV8
_________________
Life is ours, we ride it our way.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
De Lars Cuevas



Geregistreerd op: 18-10-2002
Berichten: 1023

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2013 8:38 pm    Onderwerp: Re: De MSC Zion Tandem in de praktijk Reageer met quote

even een copypaste van mijn reactie bij de buren:

Cool. Smile drie dingen die me opvallen:

280 bar, dat is best veel Wink Over het deinen van de demper: Ik weet niet welke tune de demper heeft, maar je zou bij een servicebeurt kunnen denken aan custom shimming van de demper . Dat kan bij de importeur, of als je echt gek wilt doen, bij de specialisten aan de overzijde van het kanaal. Smile

Sturen: Rijd je vóór met het standaard 660mm stuur? In dat geval kun je waarschijnlijk wat veel controle winnen als je een fiks brede stuur monteert (in combinatie met een wat kortere stuurpen).

vork/sturen? Vork: is jullie vork ongeveer even hoog als de standaard vork? En hoe klimt de fiets als je de talas naar beneden zet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop



Geregistreerd op: 25-6-2003
Berichten: 573
Woonplaats: Amerongen

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2013 9:22 pm    Onderwerp: Re: De MSC Zion Tandem in de praktijk Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:
even een copypaste van mijn reactie bij de buren:

Cool. Smile drie dingen die me opvallen:

280 bar, dat is best veel Wink Over het deinen van de demper: Ik weet niet welke tune de demper heeft, maar je zou bij een servicebeurt kunnen denken aan custom shimming van de demper . Dat kan bij de importeur, of als je echt gek wilt doen, bij de specialisten aan de overzijde van het kanaal. Smile

Naar verluidt (Sector2Bikes) heeft de Fox RP23 altijd neiging tot deinen omdat je hem niet helemaal "uit" kunt zetten, je kunt de demping alleen naar "Firm" zetten. Als dat op te heffen is, is het leuk maar voor ons geen halszaak. Het is overigens een Velocity Tune L, Rebound M en Boost Valve Tune 225, wat dat ook allemaal moge betekenen. Is shimming hetzelfde als volumevermindering?
De Lars Cuevas schreef:
Sturen: Rijd je vóór met het standaard 660mm stuur? In dat geval kun je waarschijnlijk wat veel controle winnen als je een fiks brede stuur monteert (in combinatie met een wat kortere stuurpen).

Het stuur was duidelijk meer dan 660, tegen de 700 aan. Ik heb het juist ingekort, elke kant pakweg 2 cm eraf want ik vond die bezemsteel irritant. Nu is het met Ergon-grepen heel goed te doen. Er ligt al een Soma Clarence klaar maar de remleidingen zijn dusdanig precies op maat dat ze te kort zijn voor dit stuur Sad Stoker blij want zij vindt het een lelijk stuur Laughing
De Lars Cuevas schreef:
vork/sturen? Vork: is jullie vork ongeveer even hoog als de standaard vork? En hoe klimt de fiets als je de talas naar beneden zet?

Ja, er zit standaard een RS Revelation in die (meen ik nog te weten) 120-150 was dus daar zit geen wezenlijk verschil in. De Talas staat nu op 130. En voor wat het waard is: klimmen op zichzelf is geen probleem, het omvallen van het stuur wel. De MSC die we hebben proefgereden, voorzien van RS Domain U-Turn, blijkt hetzelfde verschijnsel te vertonen: als je het stuur in stilstand draait, valt de bovenbuis zeker een centimeter naar beneden. Bij het proefrijden is het mij niet opgevallen, vermoedelijk omdat dat (a) op parcours Amerongen gebeurde dus niet bij zeer lage snelheid en (b) met een voor mij zeer laag stuur dus veel druk op de handen. Een kortere stuurpen en breder stuur vind ik een mooi advies maar de stuurpen kan niet veel korter. Vanwege de lange/lage bovenbuis en de noodzaak om niet al te veel spacers te stapelen heb ik de oorspronkelijke stuurpen al vervangen door een zeer steil exemplaar. Veel dichter bij de stuurbuis kun je niet komen:


_________________
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop



Geregistreerd op: 25-6-2003
Berichten: 573
Woonplaats: Amerongen

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2013 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DV8 schreef:
Die hope V4 remmen hebben we ook op onze tandem zitten. super zalig en betrouwbaar.

Wat zijn de verschillen tussen hardtail tandem en verende? Onze is een hardtail met thudbuster zadelpen voor de stoker. XC gewijze nog geen klachten gehoord van mijn vrouwke Smile
Zitten te denken aan een fully maar ik ben wat bang voor het zwalpen van de fiets.
Er zijn niet veel achterdempers beschikbaar voor het hoge gewicht.
Advies en ervaringen welkom.

Alvast nog veel leuke trips,

DV8

Ik zou zeggen: als hardtail met Thudbuster (hebben we ook 10 jaar gereden) voldoet, dan zou ik dat gewoon zo houden. Hoe minder bewegende delen, hoe beter. Wij hebben alleen voor de achtervering gekozen omdat mijn echtgenote annex stoker aan een ongeval van enkele jaren geleden last van haar onderrug heeft overgehouden en ze zeker wilde blijven MTB-en met de tandem.
Vraag: waar rijden jullie zoal? Misschien kunnen we een keer een afspraak maken om samen te rijden. Let wel: wij gaan niet bepaald hard .......
_________________
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hotsnail



Geregistreerd op: 9-1-2006
Berichten: 740
Woonplaats: Jirnsum, Friesland

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2013 8:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je wil expirimenteren met een steilere balhoofdhoek zou je eens een angleset kunnen proberen. De Firma Works Components heeft ze voor heel veel verschillende balhoofdtypes. (ze worden meestal gebruikt om de hoek kleiner te maken, maar als je ze andersom monteerd wordt hij natuurlijk groter Smile )
_________________
Ijzeren paarden eten geen haver....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
dubbelop



Geregistreerd op: 25-6-2003
Berichten: 573
Woonplaats: Amerongen

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2013 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hotsnail schreef:
Als je wil expirimenteren met een steilere balhoofdhoek zou je eens een angleset kunnen proberen. De Firma Works Components heeft ze voor heel veel verschillende balhoofdtypes. (ze worden meestal gebruikt om de hoek kleiner te maken, maar als je ze andersom monteerd wordt hij natuurlijk groter Smile )

Wat goed! Ik had al eens gezocht naar die 'anglesets' maar kon ze alleen vinden voor headsets groter dan 1.125. Conclusie: niet goed gezocht .......
Ik ga eerst ter vergelijking rijden met eenzelfde MSC Tandem met een RS Domain-vork, wellicht heeft die vork een "betere" vorksprong dan de Fox. Maar mocht dat niet zo zijn, dan is 1 of zelfs 2 graden extra balhoofdshoek dus wel degelijk mogelijk. Dank voor de tip Arms wide open
_________________
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Tandem
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact