Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Eeuwig probleem : welke maat. ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Racefietsen
Auteur Bericht
dmx

BerichtGeplaatst: Zo Mei 19, 2013 9:33 am    Onderwerp: Eeuwig probleem : welke maat. Reageer met quote

Wegens een wat drukker gezinsleven kan ik niet meer altijd naar de ardennen om te biken. Dus lijkt een racefiets misschien een goed alternatief. Ik heb een GT maat 56 getest. Standaard had die een stuurpen van 105 mm, maar dat was te lang . Ik had er nog eentje liggen van 90 mm en dat werkte beter.
Nu komt de vraag : maat 54 met langere pen, of 56 met kortere pen ?
Als XC bike heb ik een GT Xizang 9r medium (TT605) met een stuurpen van 70. Ben 1m78 .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
alain

BerichtGeplaatst: Zo Mei 19, 2013 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben 1,80mtr en ben ooit uitgemeten op een 56.
Nu heb ik een custom fiets, meer op comfort gebouwd en werd mij geadviseerd voor een 55.
Daar ben ik dit jaar mee aan het rijden (90mm stuurpen) en de zit is perfect.
Ik kan nu gerust een uur of 3 rijden zonder problemen (langer laat de conditie niet toe Wink )

Dus in jouw geval zou ik voor de 54 gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
dmx

BerichtGeplaatst: Zo Mei 19, 2013 1:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had vroeger ne 54, vond zelfs die te lang, met een 110 pen. Ben ook nog steeds aan het twijdelen of dat koersfietsgedoe met die dunne bandjes wel voor mij is. Zo een 23 of 25 mm bandje is wel heel smal als je van een 2.5 DH of 2.25 enduroband komt.
Ben meer te vinden voor een fiets à la Salsa Fargo, met Schwalbe Supermoto banden of iets dergelijks. Maar ik heb een beetje schrik dat ik met zo'n monster niet meer kan volgen als ik met de groep dunnebandjes mee ga rijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
alain

BerichtGeplaatst: Zo Mei 19, 2013 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ga dan voor een CX fiets, daar kan je wat dikker bandjes opleggen.
Als je alleen rijdt dan rij je bv met crossbandjes, dan kan je nog eens offroad als je daar zin in hebt,
en ga je met een groep rijden dan leg je dunne bandjes op.
Als je wil kan ik de Yeti CX terug op orde zetten, dan kan je daar eens mee rijden en zien of dat bevalt.
Die heeft ook een toptube van 55.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Lars TB

BerichtGeplaatst: Zo Mei 19, 2013 3:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1.78.

Dan gewoon een 56cm. Maar wel eentje met een 565 (+ of - 5mm) bovenbuis. Je kunt dus niet per definitie zeggen welke maat, want dat hangt dus af van de bovenbuis. Sommige, vooral Amerikaanse merken, bouwen met (extreem) lange bovenbuizen. In dat geval zul je een 54cm moeten pakken, maar ook de voorkant dan iets moeten ophogen. Maar voor jouw lengte kom je normaal uit op een 56 of 58 met korte bovenbuis.
Naar boven
dmx

BerichtGeplaatst: Za Mei 25, 2013 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, heb de knoop doorgehakt. Het wordt een GT Series 2 maat 54. Niet te duur, dan heb ik nog wat marge om te tunen. Eens de grote veranderingen in de koersfietswereld doorgedrongen zijn (schijfremmen, steekassen, dikkere banden enz) gooi ik er wat meer geld tegenaan.
Naar boven
divere rules

BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2015 6:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou een komplete fiets meting laten doen dan weet je alles wat je moet hebben Very happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Racefietsen
Pagina 1 van 1

Ga naar: