Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Even voorstellen; omspaken-vraag ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
Steep

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 9:15 pm    Onderwerp: Even voorstellen; omspaken-vraag Reageer met quote

Dames en Heren,

hier spreekt een delftenaar, 22jaar oud en TU-student.
Ik heb een tijd gereden op een gazelle Playa-frame (cross-hybride origineel) met een single-speed conversionkit, maar dat was toch niet alles. Los van het achterstallige onderhoud aan de fiets, heb ik met de spacers nooit een lekkere uitlijning voor elkaar gekregen, waardoor mijn aandrijflijn altijd onbetrouwbaar bleef.

Nu heb ik een oude gazelle Tour de l'avenier op de kop getikt en ben al een aardig eind met opknappen. Esthetisch ben ik er nog (lang) niet, maar ik wil eerst vooral een betrouwbaar vervoersmiddel hebben!
Het frame heeft een wielenset afkomstig van een oude Hopmans; 26" Mavic MA2 velgen, op Exage naaf.

Ik rij nog op de casette, maar wil graag naar SS met uiteraard een enkel tandblad. Slechte ervaringen met een conversionkit hebben mij toch doen inlezen in andere mogelijkheden. Ik denk toch dat ik mijn achterwiel ga omspaken naar een freewheel-naaf, maar hier had ik toch nog een paar vragen over.

Als ik een freewheel-naaf koop, bijvoorbeeld deze, heb ik uiteraard daar nog een freewheel-tandwiel bij nodig. moet er, na het opzetten van een freewheel, óók nog een locknut op, of ben je klaar met een naaf & freewheel?

Spaaklengte is wat aan te rekenen met online tools, dus daar hoop ik uit te komen. Uiteraard is mijn velg leidend als het gaat om het aantal spaken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
@sph@ltdude

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 10:47 pm    Onderwerp: Re: Even voorstellen; omspaken-vraag Reageer met quote

Steep schreef:

Als ik een freewheel-naaf koop, bijvoorbeeld deze, heb ik uiteraard daar nog een freewheel-tandwiel bij nodig. moet er, na het opzetten van een freewheel, óók nog een locknut op, of ben je klaar met een naaf & freewheel?

Bij een freewheel heb je geen lockring nodig.

Maar....
Quote:
heb ik met de spacers nooit een lekkere uitlijning voor elkaar gekregen, waardoor mijn aandrijflijn altijd onbetrouwbaar bleef.

WTF? Met een cassettenaaf en spacers (geen conversion kit maar gewoon losse spacers van 1 of 2 mm) is het toch niet moeilijk om een perfecte kettinglijn te krijgen? Had je wel een SS kransje of liep je ketting er steeds af omdat je een kransje uit een cassette had?

Als je huidige achterwiel een cassettenaaf heeft zou het toch echt peanuts moeten zijn om met een Shimano DX kransje (€5) en een handjevol spacers (gratis @ afvalbak van fietsenmaker) een betrouwbare SS drivetrain te krijgen.
Steep

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2013 2:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien wat onduidelijk geschreven, maar het ging inderdaad om een conversion kit. De uitlijning met het tandblad voor was goed ja, maar de spanningsderailleur trok 'm dan weer net uit het lood. - Het was een vertikale drop-out, dus een derailleur was nodig.
Het was wel een krans die van de originele cassette kwam ja, wat (nu je het zo zegt) het aflopen wel een stuk gemakkelijker maakte.

Los daarvan was de fiets aan een gehele overhaul nodig door het altijd buiten staan bij mijn vorige woning.

----

Nieuwe naaf en freewheel zijn dus voldoende, alleen nog de spaakafstand bepalen en dan kan ik aan de bak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
@sph@ltdude

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2013 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sterker nog, als je wilt kom je er met je huidige wiel ook al (hoewel een wieltje spaken altijd leuk is)
Steep

BerichtGeplaatst: Di Mrt 12, 2013 10:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@sph@ltdude schreef:
Sterker nog, als je wilt kom je er met je huidige wiel ook al (hoewel een wieltje spaken altijd leuk is)

Ja klopt, ik kan mijn huidige casette eraf halen en met spacers en een krans een ss bouwen. Echter, omspaken wil ik ook wel leren en esthetisch is het natuurlijk ook wel mooier om je blad tegen je wiel te hebben, zonder verdere poespas.

Overigens is het vervangen van mijn spaken een flinke stap vooruit in het opknappen, waar ik ook gelijk de velg een opknap/poetsbeurt kan geven Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: