Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Terugtraprem op Singlespeed/fixie ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
Spidey

BerichtGeplaatst: Di Okt 09, 2012 7:57 pm    Onderwerp: Terugtraprem op Singlespeed/fixie Reageer met quote

Hi fietsers,

Ik ben nu gestart met een projectje om een oud Gazelle frame om te bouwen naar een singlespeed/fixie. Alleen ben ik niet helemaal blij met een fixie, aangezien ik een fiets wil zonder handrem(men), dit geldt ook voor een singlespeed.

Nu dacht ik als oplossing een terugtraprem te nemen, alleen dit is toch iets ingewikkelder dan ik dacht, aangezien je gauw op de "standaars" velgen uitkomt ipv de toch iets leukere velgen.

Hebben jullie enig idee wat een leuke 28 inch velg is? Ik heb wel een budget, anders is het ook niet leuk, aangezien alles te koop is Laughing ik probeer zoveel mogelijk onderdelen van de donor fiets te gebruiken om de kosten beperkt te houden.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Di Okt 09, 2012 9:26 pm    Onderwerp: Re: Terugtraprem op Singlespeed/fixie Reageer met quote

Spidey schreef:
Hi fietsers,

Ik ben nu gestart met een projectje om een oud Gazelle frame om te bouwen naar een singlespeed/fixie. Alleen ben ik niet helemaal blij met een fixie, aangezien ik een fiets wil zonder handrem(men), dit geldt ook voor een singlespeed.

Nu dacht ik als oplossing een terugtraprem te nemen, alleen dit is toch iets ingewikkelder dan ik dacht, aangezien je gauw op de "standaars" velgen uitkomt ipv de toch iets leukere velgen.

Hebben jullie enig idee wat een leuke 28 inch velg is? Ik heb wel een budget, anders is het ook niet leuk, aangezien alles te koop is Laughing ik probeer zoveel mogelijk onderdelen van de donor fiets te gebruiken om de kosten beperkt te houden.

Alvast bedankt.

als het op een normale terugtraprem moet worden gevlochten is alles waar geen 36 gaten in zitten niet leuk Wink Verder wordt het al gauw een kwestie van smaak en de gewenste looks
Spidey

BerichtGeplaatst: Di Okt 09, 2012 9:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er ook andere terugtrap remmen dan? Ben een noob Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Di Okt 09, 2012 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Spidey schreef:
Zijn er ook andere terugtrap remmen dan? Ben een noob Crying or Very sad

28 gaats kinderfietsversies met aangepast binnenwerk voor kleine wieltjes
Spidey

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 7:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn antwoorden waar je wat mee kan, goed om te zien dat men serieus is hier.
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo lang de naaf en de velg hetzelfde aantal gaten hebben mag je zo loos gaan als je zelf wil.

Vraag me eerder af of de inbouwbreedte van een terugtrapnaaf hetzelfde is als die van je ouwe frame.
Spidey

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 12:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een goeie, aangezien de naaf natuurlijk kan verschillen qua lengte.

Hoe kan ik dat het beste meten op het frame? Is dat de binnenkant meter of de buitenkant? En waar kan ik kant en klare wielen vinden voor een schapelijke prijs?
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 12:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Raceframe's zijn in 99% van de gevallen 130 breed.

En kant en klare terugtrapnaven met hippe velgen kan je denk ik vergeten. Het zal altijd een losse naaf en velg worden die ergens ingepaakt moeten worden.
marten

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 3:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
Raceframe's zijn in 99% van de gevallen 130 breed.

tegenwoordig wel, maar als er sprake is van een oude Gazelle kan het net zo goed 120 (2x5versn) of 126 (2 x 6versn) zijn.

Terugtrapremnaven zijn 116 oid, maar daar hoort en past nog een woud ringetjes bij
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 3:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Terugtraprem lijkt mij erg gevaarlijk met 23mm bandjes.
Spidey

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat idee had ik dus met een fixie, vandaar ook achteruittrap rem, hoewel dat waarschijnlijk hetzelfde effect heeft, of vergis ik me hier in en remt een fixie beter? Wel zonder voorrem bedoel ik.

Is een bredere band dan niet mogelijk? Of kom je dan op de standaard maat velg, zoiets als een gemiddelde toerfiets of omafietd?
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 5:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Spidey schreef:
Dat idee had ik dus met een fixie, vandaar ook achteruittrap rem, hoewel dat waarschijnlijk hetzelfde effect heeft, of vergis ik me hier in en remt een fixie beter? Wel zonder voorrem bedoel ik.

Is een bredere band dan niet mogelijk? Of kom je dan op de standaard maat velg, zoiets als een gemiddelde toerfiets of omafietd?

Of een bredere band past hangt af van de ruimte in het frame. De bandbreedte is niet direct het probleem, beperkende factor is dat je op een racefiets veel minder druk op het achterwiel hebt dan met een rechtop 68 graden zwarte Tour Populair van 22 kilo.
Spidey

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is ook weer waar, je hangt meer naar voren natuurlijk en de gewichtsverdeling is op het achterwiel minden dan rechtop zittend.

Maar remt een fixie beter dan een achteruittrap rem dan? Probleem blijft hetzelfde toch??
Naar boven
Spidey

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 8:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Frame is 130 mm breed (binnen maat dan) dus vrij standaard.
Naar boven
urban waste

BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2013 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op de weg eenmaal een doortrapper gewend bent, wil je echt niet meer singlespeed rijden Wink. Voelt echt raar aan dan (ik rij nu zelf tijdelijk noodgedwongen SS ipv fixed).
Ik heb zelf wel een voor en achterrem, al gebruik ik ze zelden. Laats nog op de motorkap van een mini belandt (niet mijn schuld) en dan is het toch best fijn wanneer je remmen hebt voor een noodstop (al had ik daar in dit geval weinig aan Wink). Als je geen handremmen wilt moet je dus nog defensiever gaan rijden of genoegen nemen met een singlespeed icm terugtraprem (iets waar je als kind op reed en niet echt spannend is mijn inziens).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
walter

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 11:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Gazelle Champion Mondiale met terugtraprem.
Da's een oud stalen frame (126mm?).
De terugtraprem is iets van 110mm. Ik heb er wat platte (conus) moeren tussen geschroefd.
Verder heb ik een "hoge" velg ingespaakt, lekker stevig in de stad.
(Velg en naaf zijn 36 gaats)
Werkt goed, maar of je een singlespeed, een fixie of een terugtraprem wil, dat mag je zelf weten.
Leuke van een terugtraprem is dat je de cleane look van een fixie hebt, maar toch kunt remmen.
Wil je doortrappen, dan is een fixie de enige manier, evt met handremmen.

Aan een voorrem heb je trouwens meer dan aan een achterrem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
partyboj

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 4:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De terugtraprem werk prima... zo lang het droog weer is.
Ik rijd zelf met 28mm bandjes en bij nat wegdek heb ik een hele flinke remweg Laughing !
Naar boven
Basabc

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 5:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal met je eens partyboj, persoonlijk vind ik een terug trap rem levensgevaarlijk. Met mijn omafiets reed ik door de regen en moest plotseling tot stilstand komen. Met een flinke remweg en slip kwam ik gelukkig nog wel tot stilstand. Gewoon voor een fixie gaan met voorrem. Als je ss wilt rijden door de stad, neem dan gewoon versnellingen is ook nog een stuk praktischer.
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:
Als je ss wilt rijden door de stad, neem dan gewoon versnellingen is ook nog een stuk praktischer.

Single speed met versnellingen? Kun je dat uitleggen? Angel...
Basabc

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 8:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel natuurlijk in plaats van single speed speed te rijden, gewoon versnellingen erop zetten en daarmee verder rijden. Want ik zie niet echt een meerwaarde van single speed in de stad, het ziet er misschien hip uit maar praktisch vind ik het persoonlijk niet.
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 8:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:
Ik bedoel natuurlijk in plaats van single speed speed te rijden, gewoon versnellingen erop zetten en daarmee verder rijden. Want ik zie niet echt een meerwaarde van single speed in de stad, het ziet er misschien hip uit maar praktisch vind ik het persoonlijk niet.

Dit is het Singlespeedforum, de uitgang is daar ---->
( en vergeet niet de deur achter je dicht te doen)
Ban?
Paul Chris

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:

Ik denk inderdaad dat het monteren van versnellingen de remkracht enorm zal verbeteren, gewoon doen! Confused Angel...
Naar boven
urban waste

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2013 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:

Idd voor op het asfalt is de keus snel gemaakt: fixed! Ik ben in jaren niet meer zo enthousiast over fietsen geweest toen ik de overstap maakte naar een doorstrapper voor woon-werk verkeer. Fietsen op asfalt vond ik maar saai en een soort noodzakelijk kwaad. Wielrenners heb ik sowieso al nooit begrepen ....De enige voldoening haalde ik uit die keer dat ik met mijn MTB met big apples een wielrenner kon inhalen. Echter een doortrapper werkt echt verslavend en zorgt ervoor dat ik nog steeds elke dag met een glimlach op de fiets stap. Nu haal ik de voldoening uit het pure gevoel wat een doortrapper geeft (moelijk te omschrijven....moet je ervaren). Totaal anders dan "gewoon" SS!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: