Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Toe clips ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Auteur Bericht
Pepijn

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 3:52 pm    Onderwerp: Toe clips Reageer met quote

Ik heb een vrij compact frame en heb toe clips op mijn pedalen. Het probleem is, dat als ik stuur, mijn toe clips soms het wiel raken. Soms blokkeren zelfs. Dit is mijn eerste fixed bike, dus ben nog niet heel ervaren en dit was wel ff schrikken. Nou kan ik natuurlijk gewone straps nemen omdat deze niet uitsteken, maar toe clips passen veel beter bij de klassieke look van mijn fiets. Hebben meer mensen hier last van? En hoe gaan jullie hiermee om?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Basabc

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit heb ik ook wel eens gehad, maar daarna ben ik overgestapt op clipless. Ook vond ik het vervelend dat een van de toeclips de grond raakte als ik er nog niet inzat. Dat was makkelijk op te lossen door eentje eraf te halen en verder gaan met een toeclip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mattin

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 12:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Pepijn

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mattin schreef:
Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)

Het donorframe is een Batavus Criterium, maar er is een nieuwe fork ingekomen, namelijk een chromen BLB 1" straight fork.
Zowel het voorwiel als achterwiel zitten vrij dicht op het frame zoals bij een trackframe, wat er overigens heel mooi uitziet! Het zal een 2 a 2,5 cm schelen qua ruimte
Naar boven
psychoaiko666

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2012 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hoelang zijn je cranks? mss kortere d'r in zetten. en anders straps of klikkers. ik rij zelf met klikkers en vind dat wel prettig rijden, maar is natuurlijk ieder z'n eigen voorkeur.
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2012 12:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.

Vaak wordt er gezegd dat toe overlap bij het hele fixed gear gebeuren hoort en dat het het juist leuk maakt. Mijn Cinelli heeft het ook een klein beetje, met toeclips ongeveer een cm en met SPD nog wat minder.

Maar inderdaad, een andere vork zal de oplossing wel moeten zijn, kost je het minst denk ik. Of je moet een ander frame nemen, maar dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2012 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)

toeclip overlap heeft niks met de padden in de achtervork te maken. Op een baanframe is het sowieso niet handig omdat het niet meewerkt bij een surplace.
Het is vooral een probleem van kleine frames omdat de bovenbuis kort is, en de wieldiameter en andere onderdelen niet mee terugschalen. Wat ook niet helpt:
steile balhoofdshoek, (opgereden frame?)
luie zithoek
lange cranks
smal crankstel
lange toeclips naar binnen
hoog bracket
weinig vorksprong
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2012 5:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha dat weet ik ook wel, Dat lijkt me ook heel logisch. Maar als je een nieuwe Fixed Gear (ofwel Baan) frameset koopt, dus incl. vork, dan heb je heel vaak overlap, net als ik met mn Vigorelli.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
psychoaiko666

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2012 4:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.

ik doelde niet op 165mm. d'r zijn kortere, heb ze wel'ns gezien.
en natuurlijk wat marten zei.
maar ik ben het met je eens over de vork, dat lijkt mij de oorsprong van't probleem.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Pagina 1 van 1

Ga naar: