Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Chrome Koga project ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Auteur Bericht
2crits

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 4:26 pm    Onderwerp: Chrome Koga project Reageer met quote

na aardig wat meelezen over mooie fietsprojecten toch een topic over mijn project.

een tijdje terug kocht ik een koga frame met het plan hem op te knappen en als single speed te gaan gebruiken, ogen open te houden voor leuk fixed wielsetje en dan met geheel fixed rijden.

inmiddels heb ik de meeste vliegroest weg kunnen poetsen, helaas op een paar plaatsen niet meer mogelijk. met veeeeel draaien en koelen en verhitten de zadelpen losgekregen. BB zat volledig geblokkeerd.
nu dus als laatste obstakel aan het BB begonnen. Na tijdje klooien de linkercup en as losgekregen. Lagerkooi is deels afgebroken en heeft de rechtercup beschadigd.

Rechtercup zit nog volledig vast in het frame, heb wel een passende sleutel maar het zit vaster dan sleutel sterk is vrees ik.
Mocht er iemand suggesties hebben voor het vervangen van het BB dan hoor ik het graag. Een gelijk dura ace BB staat voor 100 euro te koop, dat is me iets te veel. Ik heb echter niet echt een idee wat een goede vervanging is.

de opbouw zal vooral chrome-wit zijn. Heb als geintje een houten zadel gemaakt, wellicht dat die er een plaatsje op vind.

ik hoop ergens nog een setje dura-ace remhendels op de kop te tikken, anders ga ik voor shimano 600.

suggesties tips en opmerkingen welkom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 5:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi project, ben benieuwd naar het resultaat. In ieder geval voor de 'klaar' fotoos dat zadel erop!!

JJ
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 5:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ow en jammer van die trapas...

JJ
marten

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 5:20 pm    Onderwerp: Re: Chrome Koga project Reageer met quote

2crits schreef:

Rechtercup zit nog volledig vast in het frame, heb wel een passende sleutel maar het zit vaster dan sleutel sterk is vrees ik.!

Het officielle gereedschap is een blok staal met een passende sleuf, met een bout door de cup zodat het nergens heen kan.
Met een M16 bout en een moer met ev wat ringen er onder, en die door de cup vatknallen kom je echter ook een heel eind.

De trapas kun je vervangen door een simpele bb un55
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 8:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

bij een trial meeting een keer meegemaakt..

alles uit het BB huis zodat alleen de cup er nog in zit // kan dat ?

dan een ijzer zaagje.. hand model

de zaag door het BB heen steken en weer monteren in de handzaag

Voorzichtig een sleufje in de cup zagen van binnen naar buiten toe..

zo haal je de spanning eraf en is hij meestal in een stuk of in delen te verwijderen..

draad nalopen met een dunne spijker,. of nog beter.. een tap natuurlijk Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De manier zoals Cyberhawk het omschrijft is ook de mijne.
Veelvuldig met succes toegepast, maar het blijft pokke werk.

(Heb je je roestplekjes al aangepakt met fijne staalwol?)
marten

BerichtGeplaatst: Vr Sep 28, 2012 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het TUIG schreef:
De manier zoals Cyberhawk het omschrijft is ook de mijne.
Veelvuldig met succes toegepast, maar het blijft pokke werk.

Zo'n harde Dura Ace cup doorzagen lijkt mij veel werk, maar ik heb het nog nooit gedaan. Het is verbazend hoeveel problemen niet bestaan als je een grote bankschroef hebt Wink
2crits

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de tips!

Afgelopen dagen de meeste roestplekjes weg kunnen krijgen, bij het bracket is het chrome echter slecht, het zal straks wel minder opvallen als alles klaar is.

ik ga denk ik deze bestellen ter vervanging van het BB. Weet iemand of dit dan ook de goede maat is http://www.derks-wielersport.nl/product_info.php?products_id=9699976

verder vandaag de cup verwijderen, met tang/bankschroef lukt nog niet (en volgens mij heb ik het goed dat het linkse draad is toch?) dus zal wel zaag methode worden.

hopelijk eind van de week opbouwen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Fred

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is zo lastig te zeggen.
Hieronder staat e.e.a. uitgelegd.
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Naar boven
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Wo Okt 03, 2012 5:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou een trapas van rond de 110 nemen. 115 is iets te lang denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Wo Okt 03, 2012 6:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
Ik zou een trapas van rond de 110 nemen. 115 is iets te lang denk ik.

De standaard trapas was 112, maar rechts 3mm langer dan links. Is dus gelijk aan een symmetrische 115. Voor een goede kettinglijn met het buitenblad op een ss naaf zou ik dus zeker niet korter gaan
nutsjesmoar

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

schuine theorie heb je daar te pakken. Maar goed, 112 zal ook wel werken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Pagina 1 van 1

Ga naar: