Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Finally Phoenished; WTB Phoenix SE 1994 ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cross country / Marathon
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2011 8:42 pm    Onderwerp: Finally Phoenished; WTB Phoenix SE 1994 Reageer met quote

In 2003 wist ik via eBay een persoonlijke favoriet te kopen; een WTB Phoenix uit 1994, frame-only in een 15" uitvoering. WTB's bouwen erg laag/lang en hoewel die 15" me op zich best zou passen, zou een maatje kleiner beter zijn. In '04 kreeg ik de kans om een frame en bijbehorende vork van hetzelfde jaartal te kopen in een 12" uitvoering. 15" uit, 12" in.

(Voor zij die WTB alleen kennen van de onderdelen; schaam je! Lees eerst dit, voor je verder leest Wink http://mombat.org/WTB.htm)

De 12" was een Phoenix SE. SE = Special Edition wat zo veel betekend als dat dit frame is uitgerust met nokken voor Rollercam/Togglecam remmen (zelfde remnokken als voor een u-brake).

Inmiddels bekend met de originele WTB dirt drop bars, moest deze WTB uiteraard ook met een dirt drop bar opgebouwd worden; helaas geen stuurpen voor zulks. Verder had ik nog wat ambitieuze plannen door enkele home-made spulletjes te monteren of zaken aan te passen, zoals het de heren Cunningham en Potts van Wilderness Trail Bikes ook betaamde... Stelde zelf een crankstel samen uit een CQP crankarm, Cook Bros RSR spider en liet bij Boone titanium tandwielen maken die in alle richtingen mooi aan de RSR spider aansloten. Het samenstellen van 't geheel pakte technisch niet uit zoals gehoopt.

Dan was er nog het achterrem-probleem. De met het frame meegekochte Togglecam had een cam-platen (plaat tegen dat rolletje) die bij actuatie tegen de zadelpensluiter kwam. Ik ontwierp een nieuwe cam-plate met een meer offset kabel montage punt en laste deze aan een draadeind zoals origineel; het resultaat werkt perfect. De WTB Paradigm achternaaf is voorzien van een XT freewheel. Deze is uitgewisseld voor een (niet geheel periode-correct) titanium XTR exemplaar (kwam ook wat draaiwerk bij kijken voor een perfecte werking) als ook de titanium as uit de donor naaf die zijn weg vond naar de Paradigm.

Dit project heeft lang op zich laten wachten, meer bepaald door onder andere de LD (limb dick....) stuurpen. In 2006 tekende ik een eigen-ontwerp singlespeed frame uit om uit titanium opgetrokken te worden. De basis hier voor was deze WTB Phoenix, zowel in zijn concept als geometrie met een draai hier en daar. Die fiets, inclusief WTB dirt drop bar, is sinds 2006 in gebruik, maar ontbrak hem ook aan een LD stuurpen.

In 2009 kreeg ik Rody Walter van Groovy Cycle Works zo ver om op korte termijn 2 LD's voor me te maken. Ik liet een vakbekwame spuiter veel tijd besteden in het matchen van de originele kleur om daarmee de stuurpen en de vork (was niet correct op kleur) wel naar mijn zin (=99,99% perfectie) te krijgen. He succeeded... !

Nadat ik 'per toeval' een nagenoeg nieuwe XTR M900 crankstel wist te scoren, kreeg de opbouw weer een boost. Het beoogde voorwiel had 36 spaken, waar het achterwiel er slechts 32 had. Dat betekend dat of het achterwiel te licht was, of het voorwiel te zwaar. Dat laatste dus; een 28gaats voornaaf zou beter gaan. Maar... vind maar een WTB voornaaf met 28 gaatjes... Niet dus. Via een vriend die dicht-op-het-vuur zit, kreeg ik Charlie Cunningham zo ver een nieuwe voornaaf voor me te maken. Dit doet hij met naafflenzen van Harlan Meyer (Hi-E) en eigen onderdelen om een beter overall ontwerp te krijgen, zoals hijzelf zegt. Een setje Cunningham slo-releases en in-line kabel verstellers maakte de bestelling bij Charlie af.

Juist; tijd op iets op te bouwen...... en na wat fine-tunen hier dan eindelijk het resultaat:

Spec's;
- Frame; WTB Phoenix SE '94, 12", framenumber 94291
- Fork; WTB Type II, Rollercam
- Headset; Chris King 1" threaded
- Cable hanger; WTB, replica
- Stem; Groovy Cycles LD
- Handlebar; WTB Dirt Drop
- Brakelevers; DiaCompe GranCompe
- Front brake; WTB Speedmaster Rollercam
- Rear brake; WTB Speedmaster Togglecam, modified
- Cable adjusters; Charlie Cunningham
- Seatpost; American Classic 31.8
- Saddle; WTB SST
- Front hub; Charlie Cunningham
- Rear hub; WTB Paradigm, modified with XTR ti freewheel and axle
- Spokes f+r; DT Revolution, brass nipples
- Rims; Mavic M231
- Skewers; Charlie Cunningham slo-release
- Tires; WTB Velociraptor
- Crankset; XTR M900
- BB; BB-UN91
- Shifters; Shimano XT 735 thumbs on WTB shifter mounts
- Front derailleur; XTR M900
- Rear derailleur; XTR M900
- Cassette; XTR M900
- Chain; CN-HG90
- Pedals; Shimano XT M737 with ti spindles
- Bottlecage; Blackburn titanium

Meer beeldmateriaal:
http://s7.photobucket.com/albums/y292/cruelcycles/Phoenix/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
JS

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2011 9:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pracht fiets Jeroen! Zeer mooi project.

Veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken denk ik.
( Dat is plezier met een grijns op je gezicht! )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Lars TB

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2011 11:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hartstikke gaaf!!!

Superkeurig afgemaakt, heel strak. Aan de andere kant zou het ook best interessant zijn wat moderne onderdelen aan zo een fiets te hangen ter verbetering van de prestaties Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Hubert !

BerichtGeplaatst: Wo Sep 14, 2011 9:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erg gaaf!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Trekrules

BerichtGeplaatst: Wo Sep 14, 2011 9:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Echt een mooie old school fiets Cool
Remmes

BerichtGeplaatst: Vr Sep 23, 2011 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat een aparte remmetjes, zo ken ik ze nog niet
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
hubertje

BerichtGeplaatst: Ma Sep 26, 2011 7:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

fietst dat nu lekker?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Cross country / Marathon
Pagina 1 van 1

Ga naar: