Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Five Ten Sam Hill: Be (like) a World Champion ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Steelboy

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2010 3:32 pm    Onderwerp: [spotlight] Five Ten Sam Hill: Be (like) a World Champion Reageer met quote

Nieuw zijn deze schoenen niet echt en de meeste downhillers hoeven ook niet overtuigd te worden van dit item. Toch zijn deze Five Ten’s de moeite waard om even bij stil te staan. De schoenen zijn haast synoniem aan Sam Hill, meervoudig wereldkampioen en World Cup winnaar, die ongeacht het parcours, altijd met deze schoenen rijdt. Dit jaar zat het echte niet zo mee, want tijdens de World Cup in Fort William crashte Hill zwaar... zo erg dat hij niet eens die wedstrijd is gestart en daarna een hele lange revalidatieperiode heeft moeten doorlopen. Het WK in Mont-Sainte-Anne was weer zijn eerste grote wedstrijd.

Voor dat WK waren allerlei kanshebbers. Peat, die na zijn overwinning vorig jaar ook dit jaar alweer goed bezig was en op het fysiek zware parcours in Canada goed tot zijn recht zou moeten komen. Of zijn teamgenoot Greg Minnaar, een week eerder nog 2e overall geworden in de World Cup achter de Brit Gee Atherton, die eveneens op dergelijke fysieke parcoursen goed uit de voeten kan, helemaal als het nat is. En dan zijn er nog de young guns Sam Blenkinsop, die met zijn flamboyante rijstijl alles kinderspel laat lijken, en Aaron Gwin, die in 2008 op hetzelfde parcours zijn eerste World Cup reed en direct op het podium eindigde.

Al deze favorieten moesten echter hun meerdere erkennen in Sam Hill, de meester van het zo weinig mogelijk remmen. Hij kwam, zag en overwon met overmacht!

In een scene waar alles om snelheid en controle draait, is het juist opvallend dat iemand als Sam Hill per definitie kiest voor flats in combinatie met Five Ten schoenen. Waar anderen SPD systemen nodig hebben voor de acceleratie uit de bocht, laat Hill zien dat je zonder ingeklikt te zitten, minstens even snel kunt zijn. De echte kracht van deze schoenen zit hem in het gebruikte materiaal voor de zool, een sticky rubber compound die haast plakt aan je flat pedals, maar waar je, zonder met je voet te draaien, ook direct van af kunt. Dat maakt juist deze schoenen tot de keuze voor de echte downhiller.

De schoen zal je niet meteen de prestaties van Hill laten evenaren, maar behoed je wel voor gevaarlijke crashes waar je ingeklikt misschien een flinke klapper zou maken. En zoals Hill ook heeft laten zien dit jaar, win je met flinke klappers ook geen World Cups.

En mocht je het prettiger vind om toch vast te zitten aan je pedalen: Five Ten heeft nu ook een Minnaar signature schoen die SPD compatibel is!

Meer info:
http://www.fiveten.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2010 4:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
maar behoed je wel voor gevaarlijke crashes waar je ingeklikt misschien een flinke klapper zou maken.

Ik weet niet hoor, maar vast komen te zitten in een klikpedaal is moeilijk. Alleen als het heel modderig is komt dat wel eens voor. Verder heb ik nog nooit bij een val enige hinder gehad van een klikpedaal.

Voor DH rijden is een platform pedaal wel handiger natuurlijk, je kunt dan makkelijker een voetje uit steken en je hoeft daarna niet weer in te klikken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
alain

BerichtGeplaatst: Za Nov 06, 2010 11:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Flats of klikpedalen blijft een persoonlijke voorkeur, en hangt ook wel een beetje van je rijstijl af. Steve Peat is ook wereldkampioen (geweest) met klikpedalen.
Maar ik moet zeggen dat 5.10 en flats voor mij ook een goed huwelijk is.
Overlaatst ook nog gelezen dan Vans nu ook met een sticky zool komt, helaas weet ik niet meer precies waar ik dat heb opgepikt..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Spunk

BerichtGeplaatst: Zo Nov 07, 2010 10:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij shimano DX met SPD om de enkel wat te beschermen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Chmod

BerichtGeplaatst: Wo Jan 05, 2011 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

alain schreef:
Flats of klikpedalen blijft een persoonlijke voorkeur, en hangt ook wel een beetje van je rijstijl af. Steve Peat is ook wereldkampioen (geweest) met klikpedalen.
Maar ik moet zeggen dat 5.10 en flats voor mij ook een goed huwelijk is.
Overlaatst ook nog gelezen dan Vans nu ook met een sticky zool komt, helaas weet ik niet meer precies waar ik dat heb opgepikt..

Dirt mag. Deze is in samenwerking met een ander klimmerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
TIthomas

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2011 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

heb de Vans ondertussen thuis staan. Geen ervaring met 5-10, maar de Vans hebben echt extreem veel grip op een setje Kona wahwah pedalen, verder vind ik de pasvorm, het uiterlijk en de waffle zool van Vans schoenen erg fijn.
Aanrader dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2011 10:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

6.0

TIthomas schreef:

Aanrader dus!

Embarassed
Jean-Pierre

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2011 11:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

6.0 zijn super! Slijten alleen beetje hard, maar de schoen is super comfy.
Same met Vans, wafelpatroon is super... Alleen na enige tijd rijden is de onderkant pleite.
Mooie aan 5-10's is, onderkant slijt nauwelijks en je hebt ontzettend veel grip. Alleen de schoen is soms niet zo relaxst, imo. Ben benieuwd wat die nieuwe doen, Line King.
http://fiveten.com/products/footwear-detail/5971-line-king-scorched-black
Berg-Ab.de
Naar boven
Timmos

BerichtGeplaatst: Vr Jan 07, 2011 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

schoen niet relax? vind ze peppi zitten hoor... lekker vast om je poot en nog is veel grip in sneeuw!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: