Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 7:56 pm    Onderwerp: [spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset Reageer met quote

Heel wat jaren terug, toen mijn naam nog - terecht - het achtervoegsel '-tje' had, had ik speelgoed auto's waar 'turbo' op stond. Die waren beduidend sneller en beter dan die van mijn vriendjes. Dat was eenvoudig te verklaren: op échte raceauto's, vaak rood van kleur, stond ook 'turbo' en die waren sneller dan andere auto’s. Turbo is bijna altijd een synoniem voor sneller en beter, is het idee.

Geldt dat ook voor 'turbo' schakelkabels voor de fiets? De Duitse firma Fasi Sicherheitsprodukte biedt een set turbo schakel- en remkabels aan: Niro-Glide Turbo Plus, om precies te zijn. Op het eerste gezicht zien we weinig 'turbo'-achtigs aan dit €32,50 kostende schakelkabelsetje. Hoe anders is het wanneer je de kabelset ter hand neemt. De Niro-Glide Turbo Plus schakel- en remkabels onderscheiden zich namelijk van traditionele kabels door hun buitenkabel. Traditionele buitenkabels zijn gevlochten met stalen kabels, maar bij de Niro-Glide is hiervoor aluminium gebruikt. Het resulteert in het luttele gewicht van 17,3 gram per meter, ongeveer de helft van de meest gebruikte Shimano SIS-kabels.

Hoewel aluminium minder treksterkte heeft dan staal kan het juist in een buitenkabel goed toegepast worden omdat deze tijdens het schakelen of remmen alleen op druk wordt belast. De verschillen in de mechanische eigenschappen van staal en aluminium zijn hierbij van minder belang. Juist omdat een schakel- en rembinnenkabel wél op een trekkracht wordt belast, wordt deze nog steeds uit roestvaststaal gemaakt, zoals we dat gewend zijn. De binnenkabels zijn na het vlechten extra rondgewalst, waardoor een dichter en gladder oppervlak is ontstaan. Om de wrijving nog verder te verlagen zijn de binnenkabels geïmpregneerd met, jawel, Brunox Turbo Spray. Dit moet een lichte, snelle, zeg maar turbo-achtige, bediening van je rem of derailleur opleveren.

In de praktijk wijkt de kabelset niet echt af van standaard kwaliteitskabels. Het werkt, niet meer en niet minder. In dat opzicht dus niet echt een turbo-gevoel. Het turbo-gevoel zit hem dus meer in het lage gewicht. Voor een echte weightweenie telt elke gram, maar voorheen was men dan vaak beperkt tot het kopen van eveneens aluminium buitenkabels die uit losse buissegmentjes bestonden en die bij droog weer garant stonden voor gekraak. Niets van dat bij deze Niro-Glide kabelset. De aluminium buitenkabel is daarbij een stuk buigzamer dan de stalen equivalenten. De uit wat zachter kunststof gemaakte mantel is hier deels ook debet aan.

De Niro-Glide schakel- en remkabelsets zijn leverbaar voor zowel de racefiets als mountainbike in de kleuren zwart, blauw, rood en wit voor een prijs van €32,50 per set.

Meer informatie en verdeling: www.boneshaker.nl

Tekst & Foto's: Jeroen van den Brand
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ninko

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 9:25 pm    Onderwerp: Re: [spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset Reageer met quote

DeKerfs schreef:
Turbo is bijna altijd een synoniem voor sneller en beter, is het idee.

Zeg maar zoals in de nieuwe film van New Kids - Turbo ?? Laughing Laughing Cool

Heb hier nog een kabelsetje van liggen en ga het binnenkort ook proberen, ben er benieuwd naar want het is idd erg licht! i.c.m. Powercordz moet dat niet zo veel meer wegen.. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 10:17 pm    Onderwerp: Re: [spotlight] Fasi Niro-Glide aluminium kabelset Reageer met quote

DeKerfs schreef:
toen mijn naam nog - terecht - het achtervoegsel '-tje' had

Nou, gezien je lengte mag dat achtervoegsel tegenwoordig nog steeds gebruikt worden hoor! Zeker als je naast mij staat....

(kon het niet laten, inkoppertje eerste klas...)

TBB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zonoskar

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 10:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt pas echt goed als er "nano" op staat tegenwoordig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Vr Dec 17, 2010 11:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

cyberhawk

BerichtGeplaatst: Ma Dec 20, 2010 3:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oeh..! ze komen kleurtjes ! Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
Nard

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waar kopen, waar kopen, waar kopen??? Punk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
vinay

BerichtGeplaatst: Wo Jan 05, 2011 8:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, er wordt dan wel niet zo hard aan getrokken als aan 'n binnenkabel, maar als je je shifters aan je stuur hebt zitten (met bakfietsen en oudere wielrenfietsen is dat inderdaad niet zo) worden ze toch ook wel veel gebogen. Ik zou verwachten dat ze 't toch eerder dan stalen buitenkabels begeven op vermoeing. Voor hoe lang heeft journalist Jeroen ze getest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Wo Jan 05, 2011 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vinay schreef:
Ok, er wordt dan wel niet zo hard aan getrokken als aan 'n binnenkabel, maar als je je shifters aan je stuur hebt zitten (met bakfietsen en oudere wielrenfietsen is dat inderdaad niet zo) worden ze toch ook wel veel gebogen. Ik zou verwachten dat ze 't toch eerder dan stalen buitenkabels begeven op vermoeing. Voor hoe lang heeft journalist Jeroen ze getest?

Te kort om daar een zinnige uitspraak over te doen.

De relatieve buiging per mm is, zelfs bij extreme stuuruitslagen, vrij klein. Vermoeiingsverschijnselen acht ik persoonlijk vrij klein. Daarbij is ook bij aluminium, ten dele (in sommige legeringen) relatief goed te bepalen waar de grens ligt om een lange levensduur onder bepaalde vermoeiingsbelasting geen falen te hebben. Maar of de fabrikant dat in dit geval gedaan heeft...? In dit geval zal de tijd het leren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
vinay

BerichtGeplaatst: Vr Jan 07, 2011 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant) zo'n aandacht besteedt aan de treksterkte van het materiaal. Da's hoogstens van belang als je regelmatig met je kabels aan 'n boom blijft hangen of als je crasht met je stuur te vaak rondgedraaid.

Gewoon sturen zal ook niet kritisch zijn voor vermoeing. Maar stel dat je op hobbelig terrein rijdt ('t is 'n mountainbike-website, nietwaar?), dan klapperen je kabels toch wel wat meer op en neer dan je met sturen ooit voor elkaar zo kunnen krijgen. En je kabels buigen natuurlijk vooral dicht bij de inklemming (bij shifter, derailleurs en eventueel waar je 'm onderbroken hebt op je frame). "Relatieve buiging" moet je dus vooral daar bekijken en niet over de hele lengte van de kabel. Altijd tricky om alleen naar 't gemiddelde te kijken Wink.

Maar laat ik niet te negatief doen. Ik twijfel aan 't concept, maar die fabrikant zal de boel vast wel uitgebreid getest en goedgekeurd hebben. En voor wie graag op de bleeding-edge van de schakel-buitenkabels zit is dit natuurlijk wel 'n must.

Mij spreken vooral die binnenkabels wel aan (mits ze wel gewoon de goeie dikte hebben). Rondgewalste binnenkabels, gggrrrmmmmjammmie, dat moet wel lekker wrijvings- en slijtagearm glijen Smile!
Naar boven
DeKerfs

BerichtGeplaatst: Vr Jan 07, 2011 4:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vinay schreef:
Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant)

Nee, dan had het wel een duidelijk kadertje met flitsende logo's en bewegende zaken gehad, waar men voor betaald en wat we in wandelgangen als 'advertentie' kennen.

vinay schreef:

zo'n aandacht besteedt aan de treksterkte van het materiaal. Da's hoogstens van belang als je regelmatig met je kabels aan 'n boom blijft hangen of als je crasht met je stuur te vaak rondgedraaid.

De referentie naar treksterkte heb ik bewust gemaakt omdat er mogelijk verwarring kan ontstaan over het feit dat het 'minder sterke' aluminium gebruikt is, in plaats van de traditionele staalkabels die je bij de 'anderen' standaard ziet. Juist door het totale concept van de schakelkabel te bekijken heeft deze fabrikant dus kunnen besluiten om een lichter materiaal toe te passen op die bepaalde plek omdat het dus kan.

vinay schreef:

Mij spreken vooral die binnenkabels wel aan (mits ze wel gewoon de goeie dikte hebben). Rondgewalste binnenkabels, gggrrrmmmmjammmie, dat moet wel lekker wrijvings- en slijtagearm glijen Smile!

Eigenlijk was dat alleen in de jaren '80 nog uniek... tegenwoordig is eigenlijk elke schakelkabel wel rondgewalst. Deze lijken nog een tikkie gladder dan die van de Japanse firma, maar dat is ook slechts een minimale observatie. Ze zijn echter wel geïmpregneerd. Met Turbo spul notabene... Arms wide open
Naar boven
vinay

BerichtGeplaatst: Ma Jan 10, 2011 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DeKerfs schreef:
vinay schreef:
Uiteraard. Toch maf dat de fabrikant (ik neem aan dat de journalist z'n artikel grotendeels baseert op het mediabericht/-praatje van de fabrikant)

Nee, dan had het wel een duidelijk kadertje met flitsende logo's en bewegende zaken gehad, waar men voor betaalt en wat we in wandelgangen als 'advertentie' kennen.

Excuus, ik ben nog redelijk nieuw op DP en had nog niet door dat mediaberichten van fabrikanten hier uitsluitend in advertenties gebruikt worden. Maar ik wilde absoluut niet zeggen dat ik 't artikel als reclame opgevat heb hoor!

DeKerfs schreef:
vinay schreef:

Eigenlijk was dat alleen in de jaren '80 nog uniek... tegenwoordig is eigenlijk elke schakelkabel wel rondgewalst. Deze lijken nog een tikkie gladder dan die van de Japanse firma, maar dat is ook slechts een minimale observatie. Ze zijn echter wel geïmpregneerd. Met Turbo spul notabene... Arms wide open

Ha, weer iets geleerd Smile! De Slurf kabels die ik nu gebruik zijn in elk geval niet gewalst, dus 't is de moeite om 'ns te kijken naar van die Japanse kabels. Bedankt voor de tip Smile!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: