Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

super-d ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Overige wedstrijden
Auteur Bericht
nonsens

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2010 8:18 am    Onderwerp: super-d Reageer met quote

hoi ik ben net begonnnen met biken en nieuw op dirty pages, had een aantal jaar geleden al wel wat gefietst maar ben inmiddels wat serieuzer aan het fietsen.

Als ik zo rond zoek op het net kom ik eigenlijk veel meer verschillende vormen van mtb tegen dan we in hier kennen/gebruiken.

Op de Nederlandse en Belgische sites kom je eigenlijk alleen veel XC/DJ/DH/FR en marathon tegen.

Als je op buitenlandse sites kijkt (met name US) kom je veel meer tegen over Enduro en ook super-D.
Heeft iemand enig idee waarom dit in Nederland er niet is, met name super-D lijkt me erg leuk.

De bekendste wedstrijd hiervan is de Megavalanche, waarbij heel veel DH/FR tegelijk starten, dit is natuurlijk heel extreem maar als je op youtube gaat zoeken kom je ook andere vormen tegen.
Eigenlijk is het een combi van XC en freeride je start tegelijk op een parcours dat een stuk technischer en uitdagender id dan een gemiddeld XC parcours.

Ik denk dat deze formule in Nederland best goed kan werken........of niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
jojo

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2010 8:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het gebrek aan enige serieus hoogteverschil houdt denk ik de disipline tegen hier in Nederland.
nonsens

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2010 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat is zo maar een super-D kan ook een combi van XC en freeride zijn volgens mij.....
In nederland zou je er best naar toe kunnen als je in een xc parcours gravity elementen toevoegt in de afdaling(tjes)

het maakt naar mijn idee de wedstijd al een stuk spectaculairder dan de gemiddelde XC race.

In tegenstelling tot een DH of FR gaat bij super-D ook niet alles naar beneden maar ook bergop.
Eigenlijk is het denk ik een wedstrijd vorm voor All-mountain en Enduro fietsen.

omschrijving volgens mountainbike.com

Question: What is a Super D race?
Over the years there have been a few different mountain bike race formats to come and go. A new type of race that is gaining popularity is the Super D.
Answer: A super D race is best described as a downhill cross country race. They normally lack the technical danger packed elements of the downhill and in most cases, have some significant pedaling.
Usually, a Super D is a timed event and can have either individual start times or a mass, Le Mans style start where everyone goes at the same time.

volgens Wikipedia:

Super D - Super D (SD) is a blend of cross-country and downhill. Most of the race is downhill, on trails similar to the downhill segment of a cross-country race. There are also short (100–500 m) uphill sections which make the use of downhill bicycles difficult, as a result, most riders use cross-country or 'trail bikes'. Depending on the trail and race venue, the start may either be seeded (riders start in short intervals), or Le Mans mass start (riders run to their bikes, timing is started when the riders start running). Probably the most famous of this type is the Megavalanche.

Ok in de omschrijving staat wel dat een groot deel downhill is maar voor nederlandse omstandigheden zou je dit concept best een beetje kunnen aanpassen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Overige wedstrijden
Pagina 1 van 1

Ga naar: