Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Pijn in knie ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Auteur Bericht
Bartacus

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 9:21 pm    Onderwerp: Pijn in knie Reageer met quote

Sinds een paar weken loop ik 2 keer per week hard om de (fiets)conditie op pijl te brengen. Dit doe ik onder begeleiding van een trainer tijdens een hardloopcursus.

Probleem is nu dat mijn knieen problemen geven. Met name de linkerknie, aan de rechterkant, onder de knieschijf. Bij gewoon lopen heb ik er geen last van maar als ik op dat punt druk of ik heb op mijn knie gezeten, dan voel ik het wel.

Met fietsen heb ik er nog geen last van maar afgelopen zondag heb ik ongeveer 70 km op de weg in de kou gereden en daarbij heb ik af en toe wel mijn knie gevoeld.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn....?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
chillozz

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

miss enige symptonen van overbelasting Wink
ik zou zeggen geef je knieén op zen tijd de rust, En ga ze niet overbelasten. ik zou het ff afwachten en anders even naar de huisarts gaan maar ik neem aan dat je sportcoach je wel goed beleidt dus

have fun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zit je aan het verkeerde adres hier. Als je echt last blijft houden, ga in levende lijve een sportarts zien! Verder wat Chillozz zegt: rust geven eerst! Voorzichtig met hardlopen, daar lijkt het van te komen. Rustiger opbouwen, ook al kan je afgezien van je knieen veel meer aan. Je hart-longfunctie is door het fietsen wrs sowieso veel beter, maar je pezen en spieren hebben veel minder impactsterkte. Wees streng voor jezelf en dus heel voorzichtig.

Weet dat knieblessures heel erg hardnekkig kunnen zijn en veel tijd kosten om overheen te komen. Met doorsukkelen vergroot je de kans op er heel lang last van houden erg. Daarom: voorzichtig zijn. Had ik al gezegd dat je voorzichtig moet zijn? Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
chillozz

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 10:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:
Volgens mij zit je aan het verkeerde adres hier. Als je echt last blijft houden, ga in levende lijve een sportarts zien! Verder wat Chillozz zegt: rust geven eerst! Voorzichtig met hardlopen, daar lijkt het van te komen. Rustiger opbouwen, ook al kan je afgezien van je knieen veel meer aan. Je hart-longfunctie is door het fietsen wrs sowieso veel beter, maar je pezen en spieren hebben veel minder impactsterkte. Wees streng voor jezelf en dus heel voorzichtig.

Weet dat knieblessures heel erg hardnekkig kunnen zijn en veel tijd kosten om overheen te komen. Met doorsukkelen vergroot je de kans op er heel lang last van houden erg. Daarom: voorzichtig zijn. Had ik al gezegd dat je voorzichtig moet zijn? Wink

jepz dat klopt als je eenmaal met je knieén aant slungelen bent ben je nog niet jarig Wink
maand geleden nog men knie zwaar gekneusd en pezen flinke klap gehad dat voel k nu nog steeds wat trouwens ook een goede training is voor je conditie is zwemmen grote longinhoudt das wat belangrijk is en bij t zwemmen gebruik je alle spiergroepen Wink
daarnaast is t miss verstandig als je meer info gaat nemen over sportvoeding Wink
veel eiwitten eten ;)helpt ook wel Very happy

have fun
Naar boven
Bartacus

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties! Rust nemen is inderdaad wat ik meer gehoord heb. Het hardlopen is onderdeel van een doel dat ik voor dit jaar gesteld heb: een kwart triathlon. Het fietsonderdeel is geen probleem en het zwemmen probeer ik 2 keer per week te doen. En dat je daar meerdere spiergroepen voor gebruikt, dat heb ik al gemerkt. Vooral de spieren aan de binnenkant vna je bovenbenen voel je als je een helf uurtje flink aan de schoolslag bent geweest. En een half uur borstcrawl, daar bouw je een extra set longen mee op....

De hardlooptrainer heeft ook al geadviseerd om 3 weken niet hard te lopen. De opbouw gaat heel geleidelijk: 1/2 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, daarna 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen en zo wordt er elke week een minuut bij het hardlopen opgeteld terwijl het wandelen 1 minuut blijft.

Het is inderdaad wel uitkijken met fietsers die gaan hardlopen. Het schijnt dat de meeste problemen krijgen met de knieën. Afwachten dus maar.... Mad
Naar boven
Rinse Appelstroop

BerichtGeplaatst: Ma Feb 15, 2010 11:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pas op met hardlopen!! Hele andere belasting dan fietsen op je knieën. Ik had mijn knie 'problemen' bijna weggewerkt. En afgelopen winter door enthousiast begonnen te zijn met hardlopen zijn de pezen weer snel geïrriteerd!! En nu ook bij deze kou doet het allemaal weer snel pijn.

Onderstaande schema heb ik gebruikt om nadat ik alles weer hersteld had (goed naar je lichaam luisteren! Pijn is niet lopen!! Dit lijkt mij misschien weinig qua belasting.. (je wordt er echt niet moe van maar voor je knieën is rustig opbouwen heeeeeeel belangrijk!!

http://www.runinfo.nl/schemabeginners.htm

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2010 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wow, een half uur lopen na drie maanden? Lijkt me mentaal heel zwaar om zo langzaam op te bouwen. Maar je hebt wel gelijk: je kan beter erg conservatief zijn in je trainingsopbouw. Consistency pays en eruit met blessures kost je altijd meer conditie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2010 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pijntjes bij lopen:
- mag je op forum vragen
- rustig opbouwen, beter per week 3x 10min dan 1x 30min
- 70km op de weg bij deze temperatuur doet bij iedereen pijn....
- rustig aan, voorzichtig,
- probeer vaker (kort) te lopen, minimaal 3 x week
- koop echte schoenen, met filmpje e.d. bij bijv Run2day

Pijn bij lopen:
- forum geeft slechts opinies, geen info waar je iets aan hebt
- dokters en fysio's voor uitgevonden
Bartacus

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2010 4:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bij een fysio geweest en door de overbelasting zit er vocht in de knieën. Ik moet inderdaad een paar weken rust houden maar wel blijven bewegen. Door te wandelen, fietsen of zwemmen zou het vocht sneller uit het kniegewricht verdwijnen. Ook is er een filmpje gemaakt maar daar komt eigenlijk niets uit. De voeten zijn stabiel en de schoenen passen bij mijn loophouding en gewicht.

Bij nader onderzoek blijkt dat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt wordt doordat mijn rug niet in orde is. De dempende werking van de rug zou niet voldoende zijn en daardoor krijgen mij knieën en heupen de schokken te verwerken. Dat klopt wel omdat ik mijn heupgewrichten ook wel iets voel.

Het plan is nu om naar een osteopaat te gaan en daar verder naar de oorzaak en oplossing te zoeken.

Wordt vervolgd....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Pagina 1 van 1

Ga naar: